Konsumenten i fokus

Dagens digitala konsumenter är nyfikna och driver utvecklingen framåt, samtidigt som deras köpbeteende karaktäriseras av självständighet.

Boka en demo

Konsumentens köpbeteende förändras

Idag är det mer spännande än någonsin att vara konsument. Det nya köpbeteendet har inneburit att konsumenternas roll i handeln har stärkts, och att makten har skiftat från detaljist till konsument. Den tekniska utvecklingen går så pass snabbt att konsumenters vana, nyfikenhet och efterfrågan kommer att kräva att detaljhandeln erbjuder olika typer av shoppinglösningar. Idag vill konsumenten handla på sina villkor vilket ger dem mer inflytande att påverka köpprocessen. I en ökad konkurrens innebär det att detaljisten måste finnas där konsumenten är.

Digitala köpbeteenden

HUI Research har på uppdrag av oss tagit fram en rapport på temat "Digitala och mobila köpbeteenden i dagligvaruhandeln."

Läs om hur digitaliseringen påverkar konsumenternas köpmöjligheter och shoppingupplevelse samt dagligvaruhandelns möjligheter att nå sina kunder och bli mer relevanta och effektiva.

Ladda ner den fullständiga rapporten, en Executive Summary och våra egna tankar om digitala och mobila köpbeteenden.

Till digitala köpbeteenden

Digitala köpbeteenden

Mobila shoppinglösningar

81% av befolkningen över 16 år har en smartphone. Det innebär att nästan fem miljoner kan hämta inspiration och göra köp direkt från sina mobiler.

Klicka för att ta del av mer statistik i "Mobila shoppinglösningar och mobilitet i detaljhandeln"

Mer statistik

Självutcheckning och självskanning

Konsumenten får möjlighet till självhjälp och gör den helt självständig i butiken. Flexibiliteten erbjuder konsumenten att handla var den vill, när den vill och hur den vill. Detta helt oberoende av butikens belastning.

Självutcheckning med eller utan en självskanning bidrar till en förhöjd shoppingupplevelse med färre och kortare köer, snabbare betalmoment med fler utcheckningsenheter som hanterar alla betalmedel. En effektivare vardag och större valfrihet.

Läs mer om självutcheckning

Självutcheckning och självskanning

Med självskanning i butiken får konsumenten möjlighet att med hjälp av en handenhet själv skanna sina varor, stoppa ner dem i kassen och sedan betala i utcheckningen. Konsumenten slipper köa och kan handla i lugn och ro. Nu finns det även möjlighet för konsumenten att självskanna med sin egen smartphone.

Självskanning bidrar till en positiv upplevelse för konsumenten i butiken där den kan handla på sina egna villkor, i sin egen takt.

Läs mer om självskanning

Mobil självskanning

Mobil självskanning ger konsumenten större frihet. Konsumenter idag använder sin smartphone mer och mer och villa göra sig själv oberoende och handla på sina villkor. Den vill också ha kontroll över sina inköp, veta vad saker kostar och få snabb och korrekt information om de produkter den handlar.

Med självskanningsappen kan konsumenten på ett användarvänligt och effektivt sätt ta del av medlemsförmåner och erbjudanden direkt i mobilen. Den kan skapa inköpslistor, få lagersaldo och se fullt sortiment, med stor enkelhet och tillgänglighet. Med mobil betalning behöver konsumenten heller ingen plånbok. Allt i ett, samlat på ett ställe, i mobilen.

 

Merförsäljning är inget negativt för konsumenten, det är omtanke. Med mobil självskanning får den tips och råd om tillhörande produkter. Köper den ett par jeans, kan appen fråga om konsumenten behöver ett bälte till. Ett effektivt sätt att handla på.

Läs mer om mobil självskanning

Mobila shoppinglösningar

HUI Research har på uppdrag av oss tagit fram en rapport på temat "Mobila shoppinglösning och mobilitet i detaljhandeln."

Läs om hur mobil shopping ser ut idag, vilket behov det finns samt hur framtiden ser ut för detaljhandeln.

Ladda ner den fullständiga rapporten, en Executive Summary och våra egna tankar om mobilitet och omnikanal.

Till Mobila shoppinglösningar

HUI rapport mobila shoppinglösningar

Den självständiga konsumenten handlar på sina egna villkor tack vare självskanning, mobil självskanning och självutcheckning.

Shoppingupplevelse för konsumenten

Det ska vara lätt för konsumenten att handla och därför också lätt för den att ta del av information. Med digitala och interaktiva kanaler i butiken har konsumenten full tillgänglighet till produkt-, butiks- och prisinformation utan att behöva leta efter personal.

Med multimediakiosker får konsumenten även tillgång till bland annat receptbank, aktuella kampanjer och erbjudanden. Något som förenklar konsumentens köpprocess.

Tydlig information är viktigt för konsumenten. Lättillgänglig information är idag en viktig faktor för att konsumenten ska vilja komma tillbaka till butiken.