Visma Advantage Affärsbarometer

Sveriges största undersökning av framtidstro hos små och medelstora företag. Vi har mätt konjunkturen i landet de senaste elva åren.



"Vi behöver inte gå längre än till våra egna kunder för att hitta exempel på hur pandemins konsekvenser möter tungt motstånd."

Henrik Salwén, vd Visma Advantage



Henrik Salwen vd Visma Advantage.jpg

 

Resultat våren 2021


Visma Advantages affärsbarometer för våren 2021 är den tredje undersökningen som genomförs under pandemin. Covid-19 har förändrat förutsättningarna för både människor och företag. För hur vi lever, arbetar och reser. Och därför är frågeställningarna delvis nya. Den graf som beskriver försäljningsutsikter, och som vände kraftigt nedåt vid pandemins början, har nu genomgått en positiv utveckling. Vi befinner oss fortfarande i en turbulent tid. Men hoppet om en mer normal vardag växer för varje dag.

 

 

Affärsbarometern resultat våren 2021

 

 

 

Orsaker till ökad försäljning

Orsaker till ökad försäljning

 

Affärsbarometer 2011-2021

 

Nedan ser du hur framtidstron hos små och medelstora svenska företag har varierat sedan undersökningen startades.

Frågor om coronakrisen

 

Det är ovanligt att hela samhället och alla branscher påverkas av ett och samma fenomen. Men faktum är att det är precis vad Sverige och världen upplever just nu. Covid-19 har tvingat fram nya begränsningar – men också en och annan möjlighet. Så att Vismas Affärsbarometer kompletteras med frågor som rör detta nya är rimligt. Vår trovärdighet som företag består till stora delar av att förstå våra kunders verklighet. Och den har förändrats i en rasande takt. Om än tillfälligt. 

 

Coronafrågor ett och två.png

Vi väger det svenska näringslivet
mm.png

Fokus ligger ofta på större företag när det ekonomiska klimatet diskuteras i Sverige. Men 99 % av landets företag har färre än 50 anställda och 4 av 5 jobb skapas i dessa företag. Med dessa siffror i ryggen genomför vi Vismas Affärsbarometer som undersöker det ekonomiska klimatet bland landets småföretagare.

 

Vill du få resultatet av undersökningen direkt i din inkorg?

Fyll i din mejladress så skickar vi rapporten när undersökningen är genomförd.
Då får du även möjlighet att delta i nästa undersökning.

För att ta del av information och aktiviteter på Visma behöver vi ditt samtycke

Henrik Salwén, vd Visma Advantage

 

"Små och medelstora företag har utmärkta kommersiella reflexer. Och många är snabba att ställa om både tänkande och verksamhet när förutsättningarna förändras. Det är en kombination av nödvändighet och korta beslutsvägar som driver utvecklingen när försäljningen riktas om till det egna närområdet eller den egna regionen. Vi behöver inte gå längre än till våra egna kunder och leverantörer för att hitta framgångsrika exempel på hur pandemins konsekvenser möter tungt motstånd. Företag som breddar affärsmodeller, skapar anpassade frakt- och leveranslösningar eller sjösätter helt nya satsningar trots att en hel värld dragits in i en situation som ingen bad om eller fullt ut kunde planera för."

Affärsbarometern i media

 

 

m1.png

VD tidningen - 27 mars 2020

Undersökning: Hälften av sveriges småföretag kan tvingas säga upp personal

En undersökning som genomfördes mellan 18 och 24 mars visar att 9 av 10 svenska små- och medelstora företag påverkas negativt av coronakrisen.

Läs mer

 

 

 

131889831_887316602043495_6464374727642176679_n.png

Verkstäderna - 27 mars 2020

Undersökning: Hälften av sveriges småföretag kan tvingas säga upp personal

9 av 10 svenska små- och medelstora företag påverkas negativt av coronakrisen och nästan hälften riskerar att säga upp personal i närtid. Det visar Vismas Affärsbarometer.

Läs mer

 

 

 

imageddpr5.png

Breakit- 27 mars 2020

Hälften av svenska småföretag kan behöva säga upp personal under corona-krisen

Totalt nio av tio svenska små- och medelstora bolag påverkas negativt av coronaviruspandemin. Det visar en undersökning, som affärssystemaktören Visma låtit göra.

Läs mer

 

Har du frågor eller vill du veta något mer om Affärsbarometern?

Henrik Salwen vd Visma Advantage.jpg


Henrik Salwén
vd
henrik.salwen@visma.com
0708-16 66 11

Pär Johansson, ansvarig Affärsbarometern


Pär Johansson
Ansvarig Affärsb.
par.u.johansson@visma.com
0761-33 78 37