
Visma Advantage Affärsbarometer
Sveriges största undersökning av framtidstro hos små och medelstora företag. Vi har mätt konjunkturen i landet de senaste elva åren.
"Lågkonjunktur är högkonjunktur – för den som vet hur företag ska spara pengar."
Henrik Salwén, vd Visma Advantage
Visma Advantages affärsbarometer för hösten 2022 genomförs i en turbulent tid. Oro och krig i vårt närområde. Kvardröjande pandemi-effekter och stigande räntor. Branscher som återhämtar sig – men samtidigt tvingas hantera nya problem. Allt detta påverkar framtidstron hos svenska små och medelstora företag. Och den graf som beskriver försäljningsutsikter, som visade på kraftig framtidstro vid vårens undersökning, vänder nu nedåt. Med kraft.
Nedan ser du hur framtidstron hos små och medelstora svenska företag har varierat sedan undersökningen startades.
Efter pandemin – stannade vissa problem kvar. Och nya tillkom. De flesta företag och organisationer påverkas av höjda räntor, inflation och stigande leverantörskostnader. Det mesta är dyrare i dag än för bara ett halvår sedan. Nu handlar väldigt mycket om att förbereda sin verksamhet, sitt företag, i en vikande konjunktur. Som hotar att gå över i lågkonjunktur. Så återigen breddas frågeställningarna. Nya frågor om elpriser. Fokus på leverantörskostnader. En ögonblicksbild av hur Vismas kunder ser på sin egen digitala förmåga.
Fokus ligger ofta på större företag när det ekonomiska klimatet diskuteras i Sverige. Men 99 % av landets företag har färre än 50 anställda och 4 av 5 jobb skapas i dessa företag. Med dessa siffror i ryggen genomför vi Vismas Affärsbarometer som undersöker det ekonomiska klimatet bland landets småföretagare.
Fyll i din mejladress så skickar vi rapporten när undersökningen är genomförd.
Då får du även möjlighet att delta i nästa undersökning.
Henrik Salwén
vd
henrik.salwen@visma.com
0708-16 66 11