"Lågkonjunktur är högkonjunktur – för den som vet hur företag ska spara pengar."

Henrik Salwén, vd Visma Advantage

Henrik Salwen vd Visma Advantage.jpg

Resultat höst 2022


Visma Advantages affärsbarometer för hösten 2022 genomförs i en turbulent tid. Oro och krig i vårt närområde. Kvardröjande pandemi-effekter och stigande räntor. Branscher som återhämtar sig – men samtidigt tvingas hantera nya problem. Allt detta påverkar framtidstron hos svenska små och medelstora företag. Och den graf som beskriver försäljningsutsikter, som visade på kraftig framtidstro vid vårens undersökning, vänder nu nedåt. Med kraft.

 

 

Affärsbarometern resultat höst 2022

 

 

Orsaker till ökad försäljning

Orsaker till ökad försäljning

 

Affärsbarometer 2011-2022

Nedan ser du hur framtidstron hos små och medelstora svenska företag har varierat sedan undersökningen startades.

Frågor från undersökningen

Efter pandemin – stannade vissa problem kvar. Och nya tillkom. De flesta företag och organisationer påverkas av höjda räntor, inflation och stigande leverantörskostnader. Det mesta är dyrare i dag än för bara ett halvår sedan. Nu handlar väldigt mycket om att förbereda sin verksamhet, sitt företag, i en vikande konjunktur. Som hotar att gå över i lågkonjunktur. Så återigen breddas frågeställningarna. Nya frågor om elpriser. Fokus på leverantörskostnader. En ögonblicksbild av hur Vismas kunder ser på sin egen digitala förmåga.

 

Fråga nummer ett och två

Frågor fortsättning

 

Frågor 4 och 5

Vi väger det svenska näringslivet
mm.png

Fokus ligger ofta på större företag när det ekonomiska klimatet diskuteras i Sverige. Men 99 % av landets företag har färre än 50 anställda och 4 av 5 jobb skapas i dessa företag. Med dessa siffror i ryggen genomför vi Vismas Affärsbarometer som undersöker det ekonomiska klimatet bland landets småföretagare.

 

Vill du få resultatet av undersökningen direkt i din inkorg?

Fyll i din mejladress så skickar vi rapporten när undersökningen är genomförd.
Då får du även möjlighet att delta i nästa undersökning.

Affärsbarometern i media

Har du frågor eller vill du veta något mer om Affärsbarometern?

Henrik Salwen vd Visma Advantage.jpg


Henrik Salwén
vd
henrik.salwen@visma.com
0708-16 66 11

Pär Johansson, ansvarig Affärsbarometern


Pär Johansson
Ansvarig Affärsbarometern
par.u.johansson@visma.com
0761-33 78 37