
Visma Advantage Affärsbarometer
Sveriges största undersökning av framtidstro hos små och medelstora företag. Vi har mätt konjunkturen i landet de senaste tolv åren.
"Om 10-talet var en jämförelsevis behaglig konjunkturresa så har 20-talet fått en stökig och utmanande inledning. Många företag har tvingats hantera problem de inte stött på tidigare. Trots detta visar vårens undersökning på en försiktig ökning av framtidstron."
Henrik Salwén, vd Visma Advantage
Visma Advantages affärsbarometer för våren 2023 genomförs i en lågkonjunktur. Oro och krig i vårt närområde. Kvardröjande pandemi-effekter och stigande räntor. Branscher som återhämtar sig – men samtidigt tvingas hantera nya problem. Trots detta ökar framtidstron hos små och medelstora företag i Sverige. Och den graf som beskriver försäljningsutsikter, som visade på kraftigt vikande framtidstro vid höstens undersökning, vänder nu uppåt.
Nedan ser du hur framtidstron hos små och medelstora svenska företag har varierat sedan undersökningen startades.
Lågkonjunktur. Stigande räntor, ökade leverantörskostnader, inflation. Nu gäller det att komma ihåg att en lågkonjunktur alltid är kortare än en högkonjunktur. Och att exempelvis strikt kostnadskontroll är viktig för att kunna investera och konkurrera när konjunkturen vänder uppåt igen. Frågorna då? Fokus på bland annat kostnader, investeringar, inköp och försäljningsutsikter.
Fokus ligger ofta på större företag när det ekonomiska klimatet diskuteras i Sverige. Men 99 % av landets företag har färre än 50 anställda och 4 av 5 jobb skapas i dessa företag. Med dessa siffror i ryggen genomför vi Vismas Affärsbarometer som undersöker det ekonomiska klimatet bland landets småföretagare.
Fyll i din mejladress så skickar vi rapporten när undersökningen är genomförd.
Då får du även möjlighet att delta i nästa undersökning.
Henrik Salwén
vd
henrik.salwen@visma.com
0708-16 66 11