Vad ska man tänka på när man vill hyra kontorsmöbler?

Vi går igenom för- och nackdelar med att hyra sina kontorsmöbler istället för att köpa dem.

Hyra (leasing) är ett sätt att finansiera sina inköp av kontorsmöbler

Kontorsmöbler är ofta en stor investering för företag och det finns många fördelar med att hyra (leasa) istället för att betala direkt. Det finns olika upplägg för att hyra (leasa) sina kontorsmöbler, till exempel finansiering med eller utan restvärde.

Vilka fördelar är det med att hyra (leasa) sina kontorsmöbler?

Här listar vi några av de mest framträdande fördelarna med att hyra sina kontorsmöbler och inredning istället för att köpa direkt:

  • Löpande driftskostnad - sprid ut kostnaden
    Du behöver inte betala hela investeringen på en gång, utan fördelar kostnaden över avtalsperioden.
  • Anpassa löptiden efter hur länge du har lokalen
    När du hyr (leasar) kan du anpassa avtalets löptid, vanligtvis 3 - 5 år, efter hur länge du planerar att stanna i lokalen du har din verksamhet i.
  • Flexibelt att lägga till kontorsmöbler
    Det är ofta mer flexibelt - där du kan lägga till och uppgradera kontorsmöbler i takt med att din verksamhet växer och ni blir fler.
  • Enklare att budgetera
    Eftersom kostnaden fördelas över hyresperioden blir det enklare att budgetera och planera verksamhetens kostnader.
  • Avdragsgillt
    Hyres/leasingavgiften är en avdragsgill kostnad

Nackdelar med att hyra (leasa) kontorsmöbler

Här listar vi nackdelar med att finansiera sina inköp av kontorsmöbler genom att hyra (leasa):

  • Du förbinder dig till en avtalsperiod, vilket kan göra det kostsamt om att du inte längre är i behov av av möblerna.
  • Högre totalkostnad för möblerna. Det är oftast billigare att köpa möblerna direkt.

Läs mer

Vilka är fördelarna med att hyra (leasa) kontorsmöbler med Visma?

Få rabatt på inköp till företaget

Tillsammans med våra drygt 14 000 företagskunder får du urstarka volymrabatter.

Få överblick och kontroll

Se hur mycket du sparar (våra Professional-kunder sparar i snitt 17 000 kr/år).

Färdigförhandlade avtal 

Vi sköter avtalsförhandlingarna åt dig. 

Hyr kontorsmöbler med rabatt

Rabatt på kontorsinredning och möbler från Input interiör

Input interiör

Upp till 25 % rabatt på inredning

Läs mer om Input interiör

0:-

Prova i 3 månader utan kostnad

  •  Du sparar pengar på alla företagsinköp
  •  Du slipper förhandla med leverantörer
  •  Testa tjänsten gratis – ord. pris 499 kr/månad


Din provperiod är kostnadsfri och avslutas automatiskt om du inte aktivt väljer att fortsätta. Prova hur många avtal du vill i inköpsportalen utan extra kostnad. 

Kom i gång på 2 minuter

Leveransadress annan än fakturaadress? Fyll i fälten nedan.