
Svenska Pass
Svenska Pass är den säkraste e-legitimationen i Sverige som kan användas för organisationer som har mycket höga säkerhetskrav.
Svenska Pass är den säkraste e-legitimationen i Sverige som kan användas för organisationer som har mycket höga säkerhetskrav.
Med e-legitimationen Svenska Pass kan en användare legitimera sig på ett mycket säkert sätt i webbtjänster, applikationer eller mobilappar hos Skatteverket eller andra aktörer som stödjer Skatteverkets ID där personnummer används för inloggning.
Som offentlig verksamhet eller privat aktör som agerar mot kommuner eller myndigheter, inte minst med höga säkerhetskrav bör Svenska Pass adderas som inloggningsmetod. På så sätt kan också så många användare som möjligt, exempelvis medborgare, erbjudas flera inloggningsalternativ för god tillgänglighet.
Smartcard – fysisk och elektronisk ID i ett
Svenska Pass ID-kort är ett så kallat Smartcard. För att en användare ska kunna använda Svenska Pass som e-legitimation krävs att hen har ett ”fysiskt” ID-kort från Skatteverket samt en kortläsare och en installerad programvara; SConnect.
Svensk e-legitimation med tillitsnivå 4
AB Svenska Pass äges av Thales Group och är godkänd av den statliga myndigheten DIGG för kvalitetsmärket Svensk e-legitimation på tillitsnivå 4, vilket är den högsta tillitsnivån i Sverige.
Svenska Pass definieras därmed som en säker tvåfaktorsinloggning.
Svenska Pass är den första elektroniska legitimationer i Sverige som uppfyller de högt ställda kraven för tillitsnivå 4 för utgivning av e-legitimationer.
En godkänd id-handling som kan användas för att kontrollera en användare vid besök på apoteket, på banken eller i butiker.
En smartcard lösning som kan förvaras i plånboken tillsammans med betalkort för att minska risken att id-handlingen kommer på villovägar. Kortet är litet och resident mot yttre påverkan vilket gör att kortet kan användas i alla fysiska miljöer.
Visma gör implementationen av Svenska Pass mycket enkel och smidig för er som organisation. Vi hjälper till att installera lämplig integrationsmetod, exempelvis API , SAML, OpenID samt säkerställa att certifikatet som används inte är revokerat, det vill säga att kontrollera att det är giltigt.
Vi sköter även kontakterna och konfigurerar tjänsten i samverkan med Skatteverkets leverantör Thales Group. Vi kollar även att pinkoden är korrekt med hjälp av programvaran som används och anpassar till eventuella specifika integrationsbehov som exempelvis av Single-Sign-On.
Fyll i formuläret om du har några frågor om Ciceronprodukter.