Resultatet: 93 procent automatiseringsgrad efter 6 månader
Ett halvår efter att den nya lösningen togs i bruk har man nått en automationsgrad på hela 93 procent, vilket innebär över 500 000 automatiskt hanterade fakturor per år - utan manuell handpåläggning. Effektiviseringen av fakturaprocessen har bidragit till en förbättrad likviditet och det nya sättet att jobba tillgodoser även de behov HBVs kunder har på information, på ett avsevärt bättre sätt.
Idag används lösningen aktivt av åtta personer, plus ett 20-tal anställda som attesterar interna fakturor. Projektets primära fokus - att minska den manuella hanteringen av fakturaflödet - ser man sig ha lyckats väl med. Och den tid som tidigare lades på manuella rättningar kan nu istället läggas på att stötta kunder och beställare i att göra rätt från början, vilket är mer långsiktigt hållbart.
I samband med byte av affärssystem valde man även att uppgradera till ett e-fakturaformat som stödjer kommande lag om e-fakturor i offentlig sektor (från 1 april 2019).
- Till detta ska även läggas effekterna av ett modernt och flexibelt system. Att gå från ett textbaserat system till ett grafiskt och betydligt mer intuitivt, gör stor förändring i vardagen och effektiviserar flertalet administrativa processer, menar Johan Almesjö.