Tillbaka till huvudmeny

Management Trainee – avrundning och blicken framåt

2017 års management trainee-program börjar lida mot sitt slut. Efter att ha varit runt i Visma-koncernen på fem olika projekt är det dags för Brian, Louise och Maria att gå in i mer långsiktiga positioner inom Visma.

För ungefär ett år sedan kickstartade vi våra karriärer på Visma som management trainees och idag är vi i slutskedet på vårt femte och sista traineeprojekt. Vi är alla otroligt nöjda med vårt traineeår och de erfarenheter vi har fått inom projektledning och personlig utveckling. Med ett lärorikt traineeår i bagaget är vi taggade och fortsatt förväntansfulla på vad Visma har att erbjuda inför en mer långsiktig position inom koncernen.

”Efter ditt traineeår övergår du till en mer långsiktig position, och får då en unik möjlighet att hitta en roll inom Visma som matchar dina framtidsvisioner och ambitioner.”

Vad händer nu?

I slutet av april drog en intern rekryteringsprocess igång för oss traineer. En rad olika möjligheter på koncern-, divisions- bolagsnivå presenterades för oss och efter det fick vi inleda diskussioner med de ansvariga till de rollerna vi var intresserade av. Till september kommer vi alla påbörja våra nya tjänster inom respektive Visma-bolag och division.

Maria Didner – Digital Success Manager, Visma Enterprise-divisionen, Stockholm

Nu har jag snart gått klart mitt traineeår och jag kan konstatera att mitt första projekt var det absolut roligaste! Under mitt första projekt fick jag leda ett förbättringsprojekt hur vi kan automatisera samt skapa en mer riktad kommunikation till våra kunder. Jag fick även analysera kundresan och komma med förbättringsförslag hur vi kunde förbättra den. Jag insåg där och då att jag ville arbeta nära våra kunder, och se till hur vi kan få dem ännu mer nöjda med våra tjänster och produkter. Därmed lockade rollen som Digital Success Manager väldigt mycket. Det är en tvärfunktionell roll där jag kommer att leda strategiska förbättringsprojekt inom kundresan, digital marknadsföring och customer success tillsammans med de olika företagen i divisionen. Med andra är det en internationell roll, där jag får möjligheten att arbeta i team med projektgrupper från respektive företag. Som Digital Success Manager kommer jag att bli en del av Vismas Customer Success team. Det är ett relativt nystartat team i Visma som fokusera övergripande på att få våra kunder nå sina fulla potential och få en förbättrad upplevelse av oss.

En GIF jag gjorde under mitt första projekt

Ett av mina fokusområden är att undersöka och analysera kunddata för att komma fram till  hur vi kan förbättra våra kunderbjudande (t.ex. hur kan kan vi göra de mer anpassade efter kunden?), ta fram datadrivna strategier och implementera taktiskt åtgärder (t.ex. hur ska vi digitalisera kundresan för dem som går över till Cloudtjänster?), skapa ett datadrivet rapporteringsramverk (t.ex. ta reda på vilka KPI:er vi bör använda) samt komma med förslag hur vi kan förbättra våra produkter och tjänster genom att återkoppla till utveckling, etc. Sedan kommer jag även att arbeta med att ständigt utveckla våra nuvarande plattformar och se över vilka verktyg vi bör använda genom att bland annat hålla ett öga på digitala trender.

Louise Lindberg – Strategic Initiatives Manager, Visma Enterprise-divisionen, Stockholm

Efter fem olika projekt, inom olika områden, på olika geografiska platser, med olika ledare har jag fått insikt i vad för typ av miljö jag arbetar och trivs som bäst i. Alla projekt har på ett eller annat vis innefattat Management (vi är ju ändå Management trainees). Som ingenjör drivs jag samtidigt av att arbeta nära tekniken, där man får sätta sig in i hur systemen faktiskt fungerar. Därför har jag valt en tjänst som kombinerar detta, där det handlar om att förstå kundernas behov, produkten men också människorna som utvecklar den.

Jag kommer att börja arbeta som Strategic Initiatives Manager på Vismas produktutvecklingsavdelning med strategiska frågor riktade mot hela divisionen. Mina uppdrag kommer att vara projektbaserade och initialt innebär det följande projekt:

  • Integration av ett stort holländskt företag som precis köpts upp. De har utvecklingskontor på olika platser i världen: Holland, Madrid, Indien och inte minst i Argentina vilket kommer innebära en del resande bland annat.
  • Nearshoring av ett utvecklingskontor. Läs om nearshoring i en tidigare trainees blogg här.
  • Starta upp ett projekt i att samla in kundens användar-/beteendedata i produkterna, avgöra hur datan ska analyseras och användas som beslutsunderlag till vidare produktutveckling.

Ungefär halvvägs genom traineeprogrammet insåg jag att jag gärna är nära en verksamhet och får praktisk erfarenhet av de förändringar som sker i en organisation. Givet min tekniska bakgrund vill jag få en roll där jag kan nyttja mitt tekniska tankesätt för att lösa verksamhetsnära problem (i alla avdelningar), i syfte att hjälpa Visma att smidigt fungera operationellt och stötta bolagets organiska tillväxt.

Detta ledde mig till rollen som Data Analyst på Enterprise AB där ansvarsområdet är tvåfaldigt:

  • Ägarskap för bolagets databaser och driva bolagets business intelligence-frågor för hela bolaget (marknad, sälj, finans, support, etc). Här får jag arbeta dels med att förbättra bolagets databaser och ägarskap för Tableau dels skapa bra analysunderlag för resten av verksamheten.
  • Program Manager – där jag får möjlighet att rapportera direkt till ledningsgruppen om utvecklingen av interna system. Detta ansvar blir en bra grund till min huvudsakliga uppgift, att få Enterprise AB att bli mer datadrivet.

Avslutande ord

Efter att ha fullföljt ett helt traineeår kan vi äntligen konkretisera de stora fördelarna programmet har gett oss som individer och till Visma som bolag och koncern. Efter traineeprogrammet får man

  • En stark kompetensgrund inom olika områden (t.ex. bolag, tjänster och produkter) vilket ger en extra fördel i sitt dagliga arbete samt möjligheten att tillföra nya infallsvinklar i diskussioner med kollegor.
  • Ett helikopterperspektiv i hur projekt ska drivas så att resultatet blir gynnsamt för hela koncernen och vad som är bäst för just ett av bolagen.
  • Mycket frihet med mandat att realisera sina idéer med bra backning från verksamhetsledare.

Vi är fantastiskt glada och känner oss lyckligt lottade att få lärt känna så många kompetenta människor runt om i Visma och vi alla är jättenöjda med både utförandet och utfallet av traineeprogrammet. Vi önskar nästa års management trainees ett stort lycka till!

Mvh,

Brian, Louise och Maria

Mer om möjligheter på Visma?

Vill du veta hur allting började? Klicka här för att komma till vårt första blogginlägg.

Vill du veta mer om Management Trainee-programmet? Klicka isåfall här! Är du nyexad och intresserad av andra möjligheter på Visma har vi dessutom andra tjänster förutom vårt traineeprogram.

Har du 2-3 år kvar på studierna vill vi dessutom tipsa om Vismas Summer Internship som ger dig möjligheten att under en sommar testa på rollen som IT-projektledare.

_________________________

Följ oss på @vismatrainee och @vismasverige på Instagram för att få insikt i livet som trainee och på Visma i sin helhet.

Facebook: Följ oss även på Facebook här och här, för att hålla dig uppdaterad kring nyheter om Visma och andra karriärsmöjligheter.

Mest populära

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.