Mot målet. Tillsammans. Created by Iconicbestiary

Din arbetsmiljöpolicy är en vinstgenerator

Medarbetare som endast ska överleva, kräver ingen arbetsmiljöpolicy. Det räcker med några droppar ljus, lite värme, ett tak som skydd för regn och snö, föda som håller den värsta hungern borta. Men om du vill se explosioner av begåvning och en ändlös serie fantastiska prestationer, så måste du ladda lite. Här kommer ammunition.

Det är de små sakerna sammantaget som gör en miljö människor kan trivas och växa i. Det gäller privat och det gäller på jobbet. Men hur skapar man en arbetsmiljö som attraherar medarbetare? En arbetsmiljöpolicy är en bra början.

Tänk som en superkock

Mitt i New York, i hörnet av 24th Street och Madison Avenue, ligger Eleven Madison Park. År 2017 utsågs det här panget till världens bästa restaurang, enligt den prestigefyllda listan The world’s 50 best restaurants. Utan att klassificeras som en adrenalinjunkie, som en risktagare, kan man utgå ifrån att Daniel Humm med personal har en djupgående förståelse av att det är ingredienserna som till stora delar gör maträtten. Utmärkta råvaror (plus fingerfärdighet och kunskap, förvärvad via en och annan vidbränd gryta) är lika med nöjda middagsgäster, som tackar ja även nästa gång du bjuder in till långsittning. Men kanske mer oväntat är att samma princip gäller för den som vill skapa produktiva och lustfyllda arbetssammanhang – som framkallar det bästa ur befintliga medarbetare och lockar till sig även ny personal.

Policy för er arbetsmiljö. Gratis mall.

Eleven Madison Park

Världens bästa restaurang – från insidan.

Byt ut ingredienserna i maträtten till alla små och stora faktorer som utgör en arbetsplats där kreativiteten sprudlar och arbetsglädjen får spelrum, så ser du tydligt ett samband. Word of mouth, eller buzz marketing, är en form av marknadsföring där företag gör så bra ifrån sig, är så hungriga på framgång och levererar så stabilt, att kunder och konsumenter väljer att aktivt sprida upplevelsen av företaget vidare till sin omvärld. Addera alla digitala kanaler, möjligheter och positioner som existerar i dag, så förstår vi lite av den kraft som denna typ av “gratismarknadsföring” kan innebära – och där ditt företag kan ha som mål att kvala in på arbetsmiljöernas Billboardlista.

Medarbetare som endast ska överleva, kräver ingen arbetsmiljöpolicy. Det räcker med några droppar ljus, lite värme, ett tak som skydd för regn och snö, föda som håller den värsta hungern borta. Men om du vill se explosioner av begåvning och en ändlös serie fantastiska prestationer, så måste du ladda lite.

Det som föder lönsamhet

Men om du redan har skapat – eller är på väg att skapa – en arbetsmiljö som människor gärna tar som referens för något djupt positivt, så ska du veta att ditt företagsnamn och ditt varumärke kan få vingar. Gratisvingar. Och det mår exempelvis ditt rekryteringsarbete bra av. Det kommer helt enkelt att bli både billigare och lättare för dig att hitta rätt medarbetare när “the word on the street” är att du och ditt företag är en plats man ska söka sig till, om man vill ha en arbetsvardag som är både rolig och byggd för att det ska vara lätt att vara bra. 

Det finns miljöer som föder lönsamhet. Faktum är att du kan känna det i kroppen när kommer in på vissa kontor. Både du och jag har mött den här känslan – när vi besökt en samarbetspartner, en leverantör eller i värsta fall en konkurrent. Kanske har vi till och med låtit våra blickar svepa över väggar, tak, möbler och människor i koncentrerad arbetsvardag, för att söka identifiera hemligheten bakom känslan.

 

Ren energi. Som en arbetsmiljöpolicy.

Ren energi. Som en arbetsmiljöpolicy.

Som företagare är man van att styra små och stora processer i sin verksamhet. Men de flesta frågor som kan uppstå på en arbetsplats (och de flesta fördelar som kan uppnås i en arbetsmiljö) kan man förutse. De går att identifiera i förväg, att ge svar på innan de har hänt.

Vinn genom bra rutiner och en arbetsmiljöpolicy

Så vardagen och arbetsmiljöfrågorna bör vara två sidor av samma mynt: finns det fastslagna rutiner för arbetsmiljöarbetet, har chefer och medarbetare rätt kunskaper, är personligt ansvar och respekt för varandra en självklarhet? Rutiner, bra rutiner, särskiljer de företag som vinner ibland från de som gör vinnandet till en vana. Och med en bra arbetsmiljöpolicy kan du ge dina medarbetare möjlighet att känna tacksamhet för det du har inneburit för dem i deras karriärer. Jag kan nästan lova att de betalar tillbaka genom att lägga hela sin kraft på att ni tillsammans ska uppnå era verksamhetsmål.

För så fungerar ju livet: lojalitet föder ofta lojalitet.

Nedan kan du ladda ned en mall till arbetsmiljöpolicy. Den har tagits fram av Visma Advantage i samarbete med Elmzell Advokatbyrå. 

Policy för er arbetsmiljö. Gratis mall.

Jag är affärsutvecklare hos Visma Advantage och digitaliseringsexpert hos Visma i Sverige. I affärsbloggen skriver jag bland annat att om den digitala omställningen, konceptutveckling samt frågor som rör idébyggande, försäljning och marknadskommunikation.
Kom i kontakt med Pär: