Tillbaka till huvudmeny

Pris och bra läge viktigast för affärsresenärer

Sveriges affärsresenärer prioriterar olika när de bokar hotell och flyg till sin tjänsteresa. Valet av hotell baseras på hotellets läge högst medan priset är den viktigaste faktorn när de bokar flyg.

I våras frågade vi våra kunder vad de tycker är viktigast när de väljer flyg och hotell. Ca 400 företagare valde ut de tre viktigaste faktorerna som de tar hänsyn till när de ska boka sina tjänsteresa.

Affärsresenärer lägger störst vikt vid hotellets läge när de bokar sin vistelse och i andra hand kommer priset. När de däremot väljer flygbolag är priset det allra viktigaste och då kommer antal avgångar i andra hand. Vi kan se att resultatet stämmer bra överens med hur det sett ut tidigare år då genomfört samma undersökning.
Viktigast vid val av flygbolag 2013 »
Viktigast vid val av hotell 2013 »

Andra faktorer som är viktiga är bra frukost och gratis wifi på hotellet samt god service och komfort på flyget. Minst viktigt är tillgång till gym och spa på hotellet samt gratis wifi på flyget.

Bra villkor på hotell och flyg
Enligt vår Affärsbarometer 2015 är resor ett av de områden som landets småföretagare anser vara mindre svårt att förhandla bra villkor på. Kan detta förklara varför läget är viktigare än priset vid hotellbokningar? Men varför är då priset fortfarande den viktigaste faktorn när det gäller flygresor?

Vill du slippa förhandla bra priser och villkor på resor själv? Med våra färdigförhandlade inköpsavtal hos Scandic, First Hotels och Norwegian kan du vara säker på att du alltid har starka villkor när du bokar nästa tjänsteresa.

Läs mer om våra färdigförhandlade inköpsavtal

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.