Tillbaka till huvudmeny

Pris är viktigast för flygresenärer – men det är inte allt!

Vad är viktigast när du flyger inom jobbet: att få ett bra pris, många avgångar, bra plats för benen och gratis kaffe eller att resan sker på ett miljömässigt bra sätt? Vi har genomfört en kundundersökning som visar att flygresenärer vill ha lite av allt.

Vad är viktigast när du flyger inom jobbet: att få ett bra pris, många avgångar, bra plats för benen och gratis kaffe eller att resan sker på ett miljömässigt bra sätt? Möjligen tycker du att alla punkterna är viktiga.

Vi på Visma Advantage frågade våra kunder vad de tycker är viktigast när de bokar sina flygresor, och vi fick in nästan 600 svar. Resultatet visar att de helst vill ha lite av allt. De fick fyra faktorer att välja mellan; pris, komfort, antal avgångar och miljöhänsyn. De fick ange på en skala från 1 till 5 hur viktiga faktorerna är för dem. 1 innebär minst viktigt och 5 innebar mycket viktigt.

Flygresenärer är prismedvetna

Att många av de gamla, traditionella flygbolagen arbetar i motvind är ingen hemlighet. Som exempel kan vi ta SAS som nyligen var i en svår situation. I debatten kring konkurrensen mellan flygbolag tar man ofta upp lågprisflygbolagen, däribland Norwegian som varit en uppstickare med sina låga priser och erbjudande om gratis WiFi på flyget, som den största anledningen till att gamla flygbolag förlorat marknadsandelar – och visst har pris betydelse.

Vår undersökning visar att en majoritet av de svarande tycker att pris är viktigt eller mycket viktigt när de väljer vilka man ska flyga med.

Men billigt räcker inte

Eftersom en stor andel, 82 %, tycker att pris är viktigt, eller till och med mycket viktigt, är det lätt att tro att det är den enda konkurrensfaktorn. Men till saken hör att flygresenärer också vill kunna sitta bra, de vill ha många avgångar att välja mellan och ju mindre avtryck på miljön, desto bättre.

Det borde, om vi tittar på undersökningens resultat, finnas utrymme för flygbolag som fokuserar mer på komfort: kör från storstadsflygplatser, kanske erbjuder WiFi på flyget, har smidiga incheckningslösningar och annat som gör att resan blir enklare och mer effektiv.

God komfort, antal avgångar och miljöhänsyn ligger tätt

Till höger ser du hur viktigt de svarande tycker att antal avgångar och komfort är för deras flygresa. Nästan 55 % av de svarande tycker att antalet avgångar är viktigt eller mycket viktigt, medan nästan 62 % tycker att god komfort är viktigt eller mycket viktigt för dem. Nästan 60 % svarar även att de tycker att flygbolagets miljöhänsyn är något av det viktigaste.

Det svåra är såklart att tillgodose allt som resenärerna tycker är viktigt. För även om vi vill resa bekvämt får det inte kosta för mycket, och detta är den svåra kombinationen. Kan vi ha blivit för bortskämda när det kommer till flyg?

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.