Nyckeltal för tjänsteföretag. Bild: Freepik

Nyckeltal du bör ha kontroll på som tjänsteföretag – del 1

Det är omöjligt att säga att en specifik uträkning eller ett specifikt nyckeltal är applicerbart på alla verksamheter. Ett konkret exempel är det högst ”generella” nyckeltalet debiteringsgrad, vilket kan innebär olika saker för olika kunder, beroende på hur affärsmodellen ser ut. Det gäller alltså att även se bakom nyckeltalet. Nedan är exempel på två nyckeltal som kan hjälpa till att göra just detta.

Vinstmarginal (kalkylerat resultat/upparbetat)
Även om vi har en väldigt fin upparbetning (dvs. bokförda timmar på projektet x aktuella timpriser) är inte detta en garant för att vi kommer göra ett bra resultat i slutändan. Om vi enbart har bemannat projektet med dyra seniorkonsulter och har en tämligen blygsam timprislista påverkar detta de facto resultatet på projektet. Vidare kanske ett projekt dras med dyra och höga utläggskostnader (t.ex. resor och material) som vi inte kan fakturera ut till kund, vilket då givetvis påverkar marginalen negativt. Genom att tillgängliggöra en siffra – vinstmarginalen på ett tydligt och enkelt sätt kan således en projektledare direkt agera om något inte stämmer.

Upparbetning % (total upparbetning/budgeterat värde)
Om projektets karaktär är fastpris eller budgeterade åtaganden är upparbetningen kritisk för projektledaren. Dock har det även blivit vanligare i projekt med så kallad löpande räkning att även sätta någon form av estimat på åtagandet. Men om vi exemplifierar med ett fastprisåtagande är det centralt att kunna få signaler när upparbetningen börjar närma sig t.ex. 80 % av totalvärdet eller liknande. Ett branschanpassat affärssystem möjliggör för detta, utan manuell handpåläggning. På så sätt kan projektledaren ha ett proaktivt förhållningssätt till tidsåtgången och även löpande göra eventuella justeringar, alternativt omförhandla värdet utan att få en kalldusch på slutet när projektet ska avslutas och stängas.

Vill du lära dig mer om hur du och ditt företag kan få bättre uppföljning? Hämta vår kostnadsfria guide som ger dig fler nyttiga nyckeltal och tips.

Hämta guide

Carl har jobbat med system mot konsultbranschen de senaste 10 åren på både beställar- och leverantörssidan. Carl har sedan 2008 jobbat på Visma som både konsult och sedan 2012 som produktchef. Fokusområden som han brinner för är att ifrågasätta och förädla befintliga verksamhetsprocesser och beteenden.
Kom i kontakt med Carl: