När du definierar ett affärssystem – glöm inte den “tredje dimensionen”

Hur vi ser på ett affärssystem har kanske inte helt hängt med i den digitala utvecklingen. Fortfarande är det mest “bredd och djup” såsom antal funktioner och dess flexibilitet. För oss som utvecklar och levererar affärssystem blir detta extra tydligt i de upphandlingsunderlag vi får och som ofta ser ut och är uppbyggda på samma sätt som för 20 år sedan.

Det är vanligt med text i kravspecifikationen som t.ex “beskriv flödet vid godkännande av fakturor”. Hm… i dagens rena molnlösningar där automation är självklart blir då svaret “inget synligt flöde”. I de “spider charts” som fortfarande beskriver lösningarnas förtjänster räknas bara vanliga funktioner. I Visma.net har vi schemaläggning, notifieringar, förfrågningar med mera och dessa har ingen plats i dessa “spider charts”. Men de ger ett mycket stort kundvärde och väger tungt i besluten när kunder har insett effekterna som svarar perfekt mot deras egen vision! Dessutom lyfts flera delar ut i en app för enklare kunna agera på avvikelse eller godkänn saker.

Intelligens är den tredje dimensionen

Jag vill utmana och påstå att det i dag finns en “tredje dimension” som definierar ett affärssystem – nämligen intelligens. Små “robotar” som gör jobbet för dig, som föreslår eller gör dig uppmärksam på avvikelser. Så förutom bredd och djup så har vi nu också dimensionen intelligens och det bör absolut få sin plats i upphandlingsunderlag och i specifikationer och presentationer. Därför efterlyser vi uppdaterade kravspecar som också tar med den tredje dimensionen som jag här kallar ”intelligens” för 2020.

Vill du prata mer om vad våra affärssystem kan kan göra för dig, hör av dig! För möjligheterna med Visma.net kan du se mer och ställa frågor i våra återkommande webbinars.

7