Tillbaka till huvudmeny

Möt två av Vismas experter på löneoutsourcing

Kompetens är en viktig faktor när företag tar hjälp av Vismas löneoutsourcing. Möt Ulrika Kronqvist och Anneli Wendelius, två av många fantastiska medarbetare i vår outsourcing-verksamhet, där snittet har 14 års erfarenhet.

Några av de mest erfarna medarbetarna arbetar med löneoutsourcing på Visma
Några av de mest erfarna medarbetarna arbetar med löneoutsourcing på Visma

Ulrika Kronqvist, lönekonsult

Du har lång erfarenhet av att jobba med löneoutsourcing. Hur trivs du med det?

Jag har jobbat med både ekonomi och HR och uppskattar att lön är en kombination av båda. Det är även en förmån att arbeta med så många duktiga kollegor. Oavsett hur komplex en fråga är, finns det alltid någon som kan svara. Dessutom har vi hela Vismas organisation i ryggen om det skulle behövas.

Hur ser ditt och kundens samarbete ut?

Även företag som outsourcar hela lönehanteringen behöver en lönekoordinator som är min kontaktperson. Vi har regelbunden kontakt och det finns alltid backup, så vid behov går det alltid att nå oss. 

Vad ser du att kunder vinner på löneoutsourcing?

Det varierar förstås från kund till kund. Med vår långa erfarenhet av bolag i olika branscher kan vi proaktivt förbättra löneprocessen utifrån best practise och därigenom öka kvaliteten. Vi hade en ny kund nyss, där vi direkt såg att de betalade för mycket arbetsgivaravgifter. Förmodligen hade de upptäckt misstaget själva i slutet av året, men i våra avstämningar och kontroller upptäcks den typen av misstag snabbt. 

Anneli Wendelius, systemförvaltare

Du har lång erfarenhet av både systemförvaltning och lön, vilket mervärde ger det kunden?

Stort mervärde hoppas jag! 😊 Skämt åsido, bra systemförvaltning är ju grunden till att allt ska bli rätt. Under min karriär har jag hunnit med många systembyten, så jag är trygg med att vi kan ta över ansvaret från alla utan problem. 

Vad gör du och dina kollegor för att säkerställa en trygg överlämning?

Först och främst har vi en tydlig kravspecifikation med allt vi behöver. Onboardingprocessen är viktig för att få till en smidig överlämning och bra kontakt från början. Förutom den som ansvarar för projektet är både systemförvaltare och lönekonsult med, så vi kan testa allt.

Hur hanterar du kritiska lägen?

Alla ärenden klassificeras, för att vi alltid ska kunna prioritera det mest akuta. I kritiska lägen är det extra viktigt med gott samarbete. Som när politikerna fattade beslut om korttidspermittering och vi på kort tid behövde få upp allt i systemet. Att vi lyckades så bra är ett lysande exempel på gott samarbete, där vi snabbt fick till anpassningar som matchade kundens tolkning av kollektivavtalen.

Löneoutsourcing till Visma kan omfatta hela löneprocessen eller bara en del, såsom systemförvaltning eller hantering av reseräkningar. Läs mer om Vismas löneoutsourcing här.  

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.