Tillbaka till huvudmeny

Kvalitet är inte gratis – brist på den kostar mer

När företag funderar på att outsourca hela eller delar av sin verksamhet bör fokus vara på vilken kvalitet de förväntar sig i första hand.

Den första frågan du som beställare bör ställa dig är vilken kvalitetsnivå din verksamhet behöver? Hur och när ska kvalitetsmål mätas och rapporteras? Vilken/vilka kvalitetsnivåer garanterar leverantören, vilka konsekvenser blir det om de ej lever upp till dem? Vilken risk tar vi som företag?

En operationssal på ett sjukhus behöver städas betydligt mer noggrant än ett konferensrum. Även om du vill ha ditt konferensrum helt kliniskt och desinficerat städat, är frågan om det är värt kostnaden för en sån över-kvalitet?

Olika typer av kvalitetsbrister har olika grader av konsekvenser för dig som beställare. Om du kräver 100 % kvalitet i leveransen av leverantören, är det oftast förenat med högre pris. 

Om en leverantör garanterar 100% kvalitet är frågan om det är rimligt och om du som beställare är villig att betala för den? Det kan vara ofantlig skillnad i absoluta tal av levererade fel med en kvalitetsnivå på 99,9 % rätt och 99,99% om volymerna är stora.

Ibland uppstår fel eller kvalitetsbrister hos en leverantör, precis som det gör internt i företaget. Då är det tryggt att det finns avtalat hur leverantören hanterar dessa. Och att de överenskomna processerna säkerställs för att det inte återupprepas. 

Vi förstår dina behov och kan hjälpa dig med företagets lönehantering. På heltid, deltid eller under en begränsad period.

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.