Kundresan – grunden till framgångsrika kundupplevelser

Idag kallar de flesta företag sig kundfokuserade eller kundcentrerade. Och i stort sett alla organisationer har insett att för att skaffa nya kunder och behålla de man har, behöver man lyckas med sina kundupplevelser. Kundcentrering är med andra ord lönsamt.

kundresan inom source to pay

Men hur gör man då för att lyckas med sina kundupplevelser?

Hur undviker man att kunden genom säljprocessen och köpprocessen känner att nu har vi köpt det bästa som finns för att sedan i ett kundprojekt börjar tvivla? En kund är aldrig så nöjd som när köpprocessen är klar och avtalet är påskrivet, men vad händer därefter? Nu börjar jobbet både hos kund och leverantör och problem som kräver lösningar uppkommer.

Att utgå från kundens resa genom att flytta fokus från ditt företag till kundens situation och perspektiv är en bra början. Det en kund upplever kommer att märkas och höras, så sätt fokus på lösningar istället för problemets konsekvenser. Ofta uppstår problem under kundens resa som kräver samarbete över flera avdelningsgränser och tillsammans kan man arbeta mot gemensamma mål.

Var ska man börja? Det finns många sätt att göra det på men det är smart att starta med delar som har inverkan på viktiga KPI:er

Vilka kundupplevelser ska vi börja med?

Ibland kan det vara svårt att veta i vilken ände man ska börja när det kommer till arbetet med kundresan. Vilka kundupplevelser ska vi fokusera på? Hur ska vi prioritera?

[highlight]Här kommer några tips för att komma igång:[/highlight]

  • Börja inom ett område där kundupplevelsen har inverkan på viktiga KPI:er, där mätbara resultat kan uppnås. Ett tips är att ta ett område där du själv har mandat att påverka utan att behöva gå långa beslutsvägar. Bättre ta hand om och lösa ett mindre område men samtidigt förbereda den heltäckande lösningen.
  • Prioritera för att möta kundens behov.
  • När du kan se kundens verkliga smärtor vid användningen av tjänsten går det att se var du kan förbättra upplevelsen mest. Var finns de största möjligheterna och utmaningarna? Kundresan hjälper dig att prioritera och förstå kundens frustration och vad som bör lösas först.

/Björn Duzäll, sales Visma Commerce

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Pandemin påverkar möjligheten till lönepraktik

    Varje år börjar omkring 700 studenter en yrkesutbildning inom lön. Att lära i skarpt läge har stort pedagogiskt värde och en del av utbildningen är därför förlagd ute i arbetslivet. Just nu missar dock många studenter den chansen på grund av covid 19.