Tillbaka till huvudmeny

Förenkling av datainsamling ger bättre beslutsunderlag

Förändringstakten i dagens samhälle är snabbare än någonsin tidigare och behovet av att hålla jämna steg med marknaden är stort för de företag som vill behålla eller utöka sin marknadsposition. Föregående kvartals redovisningssiffror är inte tillräckligt relevanta för att kunna användas som beslutsunderlag för framtiden och företagsledarna har inte längre kapacitet att själva samla in alla relevanta nyckeltal.

Detta blogginlägg är skrivet av Torstein Thorsen

Föregående kvartals redovisningssiffror är inte tillräckligt relevanta för att kunna användas som beslutsunderlag för framtiden och företagsledare har inte längre kapacitet att själva samla in alla relevanta nyckeltal.

De flesta företag saknar en enkel process så att den person i företaget som först får vetskap om något som kan vara relevant eller har den bästa kompetensen inom ett område, snabbt kan registrera det i en lättillgänglig applikation så att den omedelbart blir synlig i chefernas ledningsportal.

Trenden under de senaste åren är att det har blivit allt vanligare att:

1) Automatisera datainsamling i dashboards

2) Använd mjuka KPI:er baserat på kvalitativa bedömningar

3) Hitta bra ”leading” KPI:er för att mäta vad som kommer att ge framgång, istället för att mäta om vi har haft framgång eller inte

4) Förenkla och fördela ansvaret för registrering och kommentering av nyckeltal, utan användning av Excel och e-post

Strategy Orchestrator

I det molnbaserade Strategy Orchestrator-systemet kan du enkelt strukturera strategier, mål och nyckeltal. Det är möjligt att samla all strategiinformation och dokumentation på ett ställe, lättillgängligt för både styrelse, ledning och anställda.

Att registrera nyckeltal är enkelt och roligt med gamification, ranking och priser för de som är bäst på att använda systemet. Gamifiering använder sig av naturliga psykologiska behov: Konkurrensinstinkt, önskan att lyckas, längtan efter status, att vara nöjd över att slutföra uppgifter och behov av självförverkligande.

Läs också 10 enkla råd för att utveckla KPI:er som fungerar

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?