B2B är mer än bara e-handel

För andra året i rad ger Collector Bank ut e-handelsrapporten Convert där man tittar på hur långt svenska företag har kommit med att förflytta sin försäljning och sina inköp till nätet. Enligt rapporten är viljan att handla över nätet mycket stor. Samtidigt framgår dock att 30 procent av företagen som handlar online gör det på e-handelssajter som i första hand riktar sig till konsumenter.

Enligt Business Swedens rapport ”Internationalisering genom digitalisering” är det i dag ”främst företag som säljer sina produkter och tjänster till privatkonsumenter som styr utvecklingen av dessa kanaler i dag”. Som resultat har företagen höga krav på e-handeln. De förväntar sin intuitiva, friktionsfria användarupplevelser med snabba och flexibla frakt- och betallösningar. De tar höga hastigheter och kraftfulla sökmotorer för givet, och på samma gång vill de ha personliga lösningar.

Om inte svenska B2B-företag börjar satsa på en effektiv e-handel är dock risken stor att kunderna väljer en internationell aktör, eller handlar ännu mer från konsumentmarknaden. Så vad kan du göra för att erbjuda dina företagskunder den bästa kundupplevelsen?

Här på Visma Digital Commerce har vi tagit fram en strukturerad och praktisk vägledning för dig som vill utveckla den bästa B2B e-handeln. Du får praktiska råd om vad som är viktigt att tänka på och vilka steg du måste ta för att dina företagskunder ska välja dig.

Innovation och e-handel i centrum!

Genom att förvandla din traditionella e-handel till en strömlinjeformad B2B handel med digital teknologi kan du ge dina kunder den bästa användarupplevelse. Dina kunder har höga förväntningar på snabbhet och effektivitet då de med all säkerhet redan har handlat online både privat och för företaget. Det första steget mot en sömlös B2B-handel är att ta lärdom av detaljhandeln som sedan länge leder vägen för innovation och utveckling inom e-handeln. Tillämpa detaljhandelns B2C lösningar flexibelt så att dina kunder upplever att just deras behov tillfredställs, och var redo att anpassa era lösningar till en ständigt föränderlig e-handel.

För att hålla tempo med den blixtsnabba utvecklingen inom e-handeln är det viktigt att kontinuerligt analysera och förbättra er e-handel. Var inte rädd för att experimentera och våga sticka ut halsen! Det är också viktigt att tänka strategiskt och ha framtida utveckling i sinnet. För att på bästa sätt följa utvecklingen och på samma gång vara lyhörd för era kunders behov är intern utbildning och teamutbildning inom företaget mycket viktigt. I den dagliga kontakten med era kunder kan ett välutbildat och kompetent säljteam känna av kundernas tillfredställelse och identifiera eventuella problemområden. Samtidigt är det självklart viktigt att kontinuerligt analysera värdet av er digitala marknadsföring för att se om era strategier är effektiva och ger värde för investeringarna!

Bygg intern konsensus!

Det är viktigt att alla inom ditt företag är införstådda med vikten av att övergå till B2B e-handel. Därför bör du från början identifiera deras förväntningar och behov. Klargör tydligt att B2B e-handel är ett sätt att lösa logistiska problem och öka tillväxt, något som direkt påverkar deras dagliga arbete. Genom att engagera dem i beslutsfattande och göra dem delaktiga i utvärderingar av kundtillfredställelse lägger du grunden för en kommunikativ och interaktiv arbetsmiljö. Detta ökar motivationen och effektiviteten på företaget, vilket i sin tur direkt leder till ytterligare kundtillfredställelse.

För att era kunder ska få den bästa möjliga användarupplevelsen måste dina B2B-säljare känna sig delaktiga och inneha den nödvändiga kompetensen. Eftersom en framgångsrik e-handel ständigt utvecklas och förbättras är det mycket viktigt att alla på företagen erbjuds vidareutbildning och utveckling så att de hela tiden håller takten med både företaget, kunderna och utvecklingen på marknaden. Och till sist- genom att utarbeta motiverande incitament så företagets effektivitet ytterligare förbättras, och genom att vara transparent och ärlig, bygger du ett lojalt och engagerat sälj-team!

Lär känna dina kunder!

Känn dina kunder på pulsen och identifiera vad som skulle motivera dem att konvertera sin e-handel till din B2B-plattform. Genom att analysera dina existerande kunddatabaser kan du samla information om dina kunders vanor och preferenser, och med väl utformade kundundersökningar kan du identifiera deras behov, mål och förväntningar. Det finns avancerade och mycket effektiva verktyg till hands som kan hjälpa dig att nå djupare insikter om köpvanor och intresseområden.

Välj rätt plattform!

I en uppsjö av B2B-plattformer kan det vara svårt att veta vad som är bäst för just ditt företag. Alla har fördelar och nackdelar, så det är viktigt att identifiera exakt vad som är bäst för just ditt företag. Även om plattformen stödjer komplexa processer och integrationer så ska en e-handelsplattform vara ett verktyg som förenklar ens vardag i att kunna genomföra fler aktiviteter som driver försäljning och förbättrar resultat. Börja med att i samråd med alla avdelningarna inom företaget fastställa vad kraven på plattformen är. När du har en tydlig bild av företagets behov kan du börja analysera vad de olika lösningarna erbjuder. Det första du bör analysera är vilka B2B-funktioner inkluderade i de olika paketen som tillfredsställer era behov, och om det finns möjligheter att utveckla specialanpassade B2B e-handelsmoduler.

Nästa stora fråga är sedan vilket format som passar ditt företag bäst. Är en öppen källkodslösning som t.ex. Magento Commerce, Opencart eller Prestashop rätt för dig? Kanske du borde satsa på en av de olika ”plattform som tjänst”-möjligheterna som Magento Commerce Cloud, Salesforce Commerce Cloud eller Episerver Commerce? Eller är den bästa lösningen ”mjukvara som tjänst” dvs. en av molntjänsterna BigCommerce eller Shopify?

Sist men inte minst måste den nya plattformen sömlöst integreras med ditt nuvarande system. Det är viktigt att du smidigt kan föra över kunduppgifter, artiklar och produktbilder till den nya plattformen utan alltför mycket manuellt arbete. Går det till exempel att ladda upp flera produkter samtidigt? Hur fungerar det med flytt av betal- och fraktlösningar och kan du importera data från din nuvarande nätbutik?
Landa och väx!

Många e-handlare vill byta plattform för att kostymen har blivit för trång. Verksamheten och dina behov växer och den nuvarande lösningen räcker inte till. Nöj dig inte med standardiserade lösningar för din plattform, utan utveckla en unik och strömlinjeformad lösning för just ditt företag.  Det gäller även att tänka på dina framtida expansionsmöjligheter så att du inte behöver byta igen om några år.

När du väl har bestämt dig för vilken plattform som passar ditt företag bäst, så är det dags att utveckla en strategi för implementering. Genom att lansera de olika modulerna och funktionerna stegvis kan du löpande bedöma vilka funktioner som kan förbättra de existerande e-handelsfunktionerna och bara använda de som stöds av ert system.

Fråga dig själv följande viktiga frågor:

  1. Vad behöver våra kunder och hur kan vi tillhandahålla det?
  2. Hur kan mjukvaran för den nya e-handelsplattformen tas i drift stegvis och i väl planerade faser?
  3. Vad får vi ut av att tidigt göra en analys av avkastningen på investeringen?

Utveckla istället för att ersätta!

Ditt företag kan erbjuda bättre kundtjänst och ökad produktivitet med hjälp av en B2B e-handelsplattform. Genom att ta vara på och utveckla företagets interna expertis får dina företagskunder snabbt och professionellt den vägledning och information de söker. Utbilda säljrepresentanterna kontinuerligt så de kan utnyttja plattformens funktioner effektivt och erbjuda en positiv kundupplevelse. Motivera dem att aktivt söka effektiva lösningar inom plattformens ramar, och ge dem incitament att ständigt vidareutveckla sig inom sitt område.

Gå steget längre!

Var redo att erbjuda kunderna personliga upplevelser, engagerande innehåll, ett rikt och tydligt utbud samt löpande erbjudanden som håller intresset och engagemanget i topp. Genom att dessutom integrera e-handelsplattformen med moduler för kundtjänst och enkla moduler för självhjälp kan era kunder få snabba svar och personliga lösningar utan krångel. Låt den nya B2B-plattformen vara drivkraften bakom hela kundupplevelsen!

Till sist…

Ett plattformsbyte kan vara en stor investering, men avgörande för om just din verksamhet långsiktigt ska gå ut som vinnare i den alltmer utmanande konkurrensen om nätkunderna. Plattformen du väljer måste skapa förtroende och ha de rätta verktygen för att öka försäljningen. Utformningen av din e-handel är helt avgörande för att skapa konvertering, det vill säga att besökarna lämnar webbplatsen med ett slutfört köp och ett plattformsbyte kan vara ett bra tillfälle att tänka om och ta ett helhetsgrepp kring allt från butikens design, flöden, kassa, betalsätt, SEO-anpassning till marknadsföring och kundtjänst.

Ett Magento 2-projekt behöver tid, engagemang, och en strukturerad projektplan. Om du inte har startat processen ännu så är det definitivt dags att göra det nu. Det första vi som leverantör kommer att göra är att gå igenom projektet, planen och tidslinjen med dig. På så sätt kan vi tillsammans sätta förväntningarna och minimera problem och hinder som annars oväntat kan uppstå längre fram.

Visma Digital Commerce hjälper dig i alla steg – från planering, design, optimering till utveckling i Magento. Vi har arbetat med Magento sedan starten 2008 och har följt utveckling ända från dess begynnelse. Vår erfarna supportavdelning står till ditt förfogande och ger tips, råd och hjälp med allt som rör Magento och ditt e-handelsföretag. Vi är certifierade Magento Partners i de Nordiska länderna och en Magento Enterprise Solutions Partner.

Har du frågor om digitalisering, e-handel eller Magento 2?

Kontakta oss

0