Tillbaka till huvudmeny

Kämpar ni också med utmaningar under budgetperioden?

Hur får man verksamheten att arbeta mer agilt när det kommer till ekonomistyrningen? Många företag använder verktyg som inte är utformade för en gemensam budgetprocess. I detta blogginlägg går vi igenom budgetutmaningar och tips på vad man ska tänka på när man planerar sin budget.

Budget och prognos - agil ekonomistyrning
Beyond budgeting – agil ekonomistyrning

I detta blogginlägg går vi igenom budgetutmaningar och tips på vad man ska tänka på när man planerar sin budget. Budgetering är en viktig och avgörande uppgift för de flesta företag, men det kan vara en utmanande process, både för ekonomiavdelningen och för de inblandade budgetägarna. Här listar vi sex utmaningar som organisationer ofta står inför när de startar sin budgetprocess.

1. Distribution av budgetmallar via e-post

Många företag använder verktyg som inte är utformade för en gemensam budgetprocess. När controllers, CFOs eller annan ekonomipersonal distribuerar separata budgetmallar till användare via e-post, kommer de ofta tillbaka med fel, trasiga formler och ibland till och med kreativa modifieringar som gjorts av cheferna som fyller i formuläret.

2. Samla separata budgetdokument i en sammanhängande budget

Efter att ha mottagit de ifyllda budgetformulären måste administratören samla alla böcker. Detta är ofta en mycket tidskrävande uppgift. Det finns också en risk för fel på grund av manuell insamling av alla siffror.

3. Svårigheter att kontrollera organisationen med nyckeltal

När du utför en manuell och frånkopplad budgeteringsprocess kan det vara svårt att arbeta med KPI:er. Om KPI:erna i den ursprungliga budgetmallen måste ändras under processen måste du börja om från början och skicka ut nya mallar med uppdaterade indikatorer.

4. Manuell inmatning av historiska data

När fakta används i budgetprocessen behöver de ofta exporteras från datakällan, kopieras och klistras in i budgetmallen manuellt.

Ladda gärna ner vår guide: 4 saker att titta efter i en ekonomisk planeringslösning

5. Begränsade möjligheter till förändringar

En chef kan inte ändra ett värde efter att alla har angett sin budget och siffrorna har konsoliderats.

6. Frånkopplade system och analys

Många företag har kopplat bort budgeteringsprocesser eller system utan integrering i deras rapporterings-, analys- eller instrumentfunktionsfunktioner. Återigen skapar detta ytterligare ett lager av manuell inmatning och tidskrävande uppgifter, vilket leder till suboptimal användning av data.

Vad är  lösningen?

Med hjälp av BizView behöver budgetprocessen inte vara så tidskrävande och komplex. Letar du efter en lösning som kan lösa alla ovanstående utmaningar? Visma bWise är stolt partner med BizView och tillsammans förser vi företag med de rätta verktygen för bästa möjliga verksamhetsstyrning. Med BizView kan business controllers och ekonomichefer effektivt leverera sina uppgifter, utan att behöva luta sig tillbaka på riskfyllda och sköra spreadsheets eller andra utdaterade system. Alla medlemmar i teamet drar nytta av samarbete och glädjen av att kunna göra ett bättre jobb tack vare de rätta verktygen.

Kostnadsfri demo, frågor eller funderingar? Tveka inte att kontakta oss!

Missa inte vårt kostnadsfria event Beyond Budgeting –
agil ekonomistyrning i praktiken den 10 mars. Eventet är kostnadsfritt och hålls både fysiskt och digitalt. 

Anmäl dig redan nu!

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.