Tillbaka till huvudmeny

Digitaliseringstips nr 22 uppgradera dina system

Vill du få ut det bästa ur ditt ekonomi- eller affärssytem är tipset att uppgradera dina system kontinuerligt för att kunna dra nytta av alla nya funktioner som effektiviserar din vardag.

uppgradera dina system

Utvecklingen av affärs- och ekonomisystem går fort, med ständigt nya och förbättrade lösningar för digitalisering av processer. Många uppgifter som tidigare utförts manuellt och tagit mycket tid i anspråk kan idag utföras helt automatiskt.

Nu mer kan fakturor både skickas och tas emot helt elektroniskt. Mycket effektivare än som tidigare då flera manuella rutiner krävdes såsom att skriva ut, kuvertera, leverera med post till mottagaren för manuell registrering. Nu kan till och med betalningar skickas till banken och återrapporteras till ekonomisystemet i ett helautomatiskt flöde, vilket minskar både arbetstid och ledtid. Dessutom minskar risken för fel som kan uppstå vid manuell registrering.

Uppgradera dina system

Det här är bara några exempel på hur digitalisering bidrar till ökad effektivitet men också lägre kostnader. Använder du ett affärs- eller ekonomisystem som är installerat, så kallad on premise, gör du klokt i att regelbundet uppgradera till senaste version. Då skapar du förutsättningar att nyttja alla dessa nya och förbättrade funktioner som ger dig ökad effektivitet.

Farhågorna om att det är dyrt och krångligt att uppgradera är delvis sanna. Det beror på hur länge du väntar. Går det för lång tid mellan uppgraderingarna kan det både bli dyrt och krångligt. Att angripa problemet genom att skjuta på uppgraderingen ytterligare underlättar inte heller.
Att kontinuerligt lyfta sin lösning till nyare versioner medför oftast att justeringarna blir mindre, liksom kostnaderna. Förutom automatisering av processer utvecklas även integrations- och utvecklingsverktyg vilket förenklar vid uppgradering. Detta borgar också för lägre kostnader för de som löpande uppgraderar.

Är du nyfiken på hur de senaste versionerna ser ut i våra affärs- och ekonomisystem rekommenderar jag dig något av våra webinar för Visma Control, Visma Business eller Visma PX.

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Pandemin påverkar möjligheten till lönepraktik

    Varje år börjar omkring 700 studenter en yrkesutbildning inom lön. Att lära i skarpt läge har stort pedagogiskt värde och en del av utbildningen är därför förlagd ute i arbetslivet. Just nu missar dock många studenter den chansen på grund av covid 19.