uppgradera dina system

Digitaliseringstips nr 22 uppgradera dina system

Utvecklingen av affärs- och ekonomisystem går fort, med ständigt nya och förbättrade lösningar för digitalisering av processer. Många uppgifter som tidigare utförts manuellt och tagit mycket tid i anspråk kan idag utföras helt automatiskt.

Nu mer kan fakturor både skickas och tas emot helt elektroniskt. Mycket effektivare än som tidigare då flera manuella rutiner krävdes såsom att skriva ut, kuvertera, leverera med post till mottagaren för manuell registrering. Nu kan till och med betalningar skickas till banken och återrapporteras till ekonomisystemet i ett helautomatiskt flöde, vilket minskar både arbetstid och ledtid. Dessutom minskar risken för fel som kan uppstå vid manuell registrering.

Uppgradera dina system

Det här är bara några exempel på hur digitalisering bidrar till ökad effektivitet men också lägre kostnader. Använder du ett affärs- eller ekonomisystem som är installerat, så kallad on premise, gör du klokt i att regelbundet uppgradera till senaste version. Då skapar du förutsättningar att nyttja alla dessa nya och förbättrade funktioner som ger dig ökad effektivitet.

Farhågorna om att det är dyrt och krångligt att uppgradera är delvis sanna. Det beror på hur länge du väntar. Går det för lång tid mellan uppgraderingarna kan det både bli dyrt och krångligt. Att angripa problemet genom att skjuta på uppgraderingen ytterligare underlättar inte heller.
Att kontinuerligt lyfta sin lösning till nyare versioner medför oftast att justeringarna blir mindre, liksom kostnaderna. Förutom automatisering av processer utvecklas även integrations- och utvecklingsverktyg vilket förenklar vid uppgradering. Detta borgar också för lägre kostnader för de som löpande uppgraderar.

Är du nyfiken på hur de senaste versionerna ser ut i våra affärs- och ekonomisystem rekommenderar jag dig något av våra webinar för Visma Control, Visma Business eller Visma PX.

Stefan Friman är konsultchef på Visma Software och har i snart 20 år arbetat med att hjälpa företag i olika branscher att införa nya affärssystem. Stefan funderar mycket kring vilka förutsättningar som krävs, hos både kund och leverantör, för lyckade affärssystemprojekt.
Kom i kontakt med Stefan: