Teknisk skuld i blomrabatten. Bild: Freepik

Slipp teknisk skuld med en lösning skapad just för molnet

Alla har vi väl någon gång känt att det är bättre att börja om från början än att “lappa och laga”. Hos mig är det den där blomsterrabatten som jag försöker få fri från ogräs och få mina gamla växter att bli som nya. Om jag fortsätter att bara välja den enkla vägen; ta bort synligt ogräs och plantera nya växter i den gamla jorden, kommer jag bara ödsla tid och arbete på något som aldrig kommer att växa i en näringsfattig jord. Det är bara att inse att den aldrig kommer att se fräsch ut om jag inte gräver ur den ordentligt, köper ny jord och planterar nya växter.

Starta om på nytt, helt enkelt. Om jag tar den enkla vägen kan man säga att jag för alltid kommer att ha en “trädgårdsskuld”. Detta är mitt sätt att applicera begreppet “teknisk skuld”, som Øysten Moen nämner i sitt inlägg på min trädgårdsskötsel.

Olika typer av teknisk skuld

Teknisk skuld kan delas upp i olika typer, bland annat “programmeringsskuld” och “designskuld”. Programmeringsskuld innebär att koden håller låg kvalitet och är svår att underhålla. Detta kan man råka ut för om man försöker bygga om ett gammalt on-prem system till en molnbaserad lösning.

Om istället systemets arkitektur eller gränssnitt är oflexibelt och svårt att anpassa efter behov, talar man om designskuld. För att undvika dessa skulder i ett modernt, molnbaserat affärssystem är det viktigt att det inte är ett “lappat och lagat” gammalt on-prem system, utan ett helt nytt system som från början är anpassat för att levereras som molntjänst och bygger på den senaste tekniken och utnyttjar nya tekniska möjligheter. Och precis som jag önskar för min blomsterrabatt får gärna användarupplevelsen kännas fräsch.

Lär dig mer om affärssystem byggda för molnet på ett kostnadsfritt webbinar.

Se lediga tider och boka

Gunilla Bengtsson har en bakgrund inom Inbound marknadsföring. Framförallt har hon jobbat med implementering och uppföljning av kampanjer med hjälp av marketing automation- och analysverktyg. Sin vana att arbeta med diverse verktyg har hon stor nytta av i sin nuvarande roll som Community Manager.
Kom i kontakt med Gunillla: