Tillbaka till huvudmeny

4 konkurrensfördelar med samordnad varudistribution

Ett inköpssystem och en distributionscentral ger leverantörer helt nya möjligheter att leverera till den egna och närliggande kommuner.

Många kommuner ser det som näringspolitiskt riktigt att anlita lokala leverantörer för att få in mer närproducerat, få miljömässiga effekter och för att öka konkurrensen, men transportfrågan sätter ofta käppar i hjulet.

Växjö kommun har till exempel 450 olika leveransadresser. Det gör att små lokala leverantörer helt enkelt inte har den logistik som behövs för att kunna hantera så många leveranspunkter och kan därför aldrig vara med i upphandlingarna.

Lästips! ”Hej klimatsmart samhälle!” vad krävs för att få samordnad varudistribution möjlig?

Med samordnad varudistribution kommer saken i att annat läge. Då sker alla leveranser till en distributionscentral där en distributör sedan ansvarar för slutleveransen ut till alla olika leveranspunkter. Ett företag som har märkt vilken skillnad det gör är Bonnakött, en förening för bönder i Kronobergs län som säljer lokalproducerat kött.

– Innan Växjö kommun började med samordnad varudistribution levererade vi kött till några få större enheter inom kommunen, men vi hade inga möjligheter att leverera till alla de som ville ha mindre mängder. Nu kan vi ta emot order från alla enheter inom kommunen och behöver bara ordna transporten till distributionscentralen, säger Lars-Erik Johnsson, ordförande i Bonnakött.

Bonnakött behöver därför inte ha någon transportverksamhet i egen regi utan köper in alla transporter från Alwex som också sköter distributionscentralen.

Ladda ner pdf! Läs om besparingar kring samordnad varudistribution.

– Det fungerar väldigt smidigt och skulle det bli något problem med en leverans hör Alwex av sig direkt till oss så vi kan ordna det innan kunden märker något, säger Lars-Erik Johnsson.

I Bonnakötts närområden är det än så länge bara Växjö kommun som har infört samordnad varudistribution. Det finns andra kommuner som också är intresserade av att köpa närproducerat från Bonnakött, men då krävs det lösningar för logistiken.

– Andra kommuner har hört av sig och då brukar jag säga att ni måste ordna något sådant som Växjö kommun har för annars kommer det inte att fungera. Det är inte bara att vi inte kan leverera små mängder till många olika adresser utan det kan också vara problem med att det saknas riktiga turlistor, vilket gör att det ibland inte funnits någon på plats att ta emot leveransen när transporten kommit. Leveranserna till Växjö kommun fungerar väldigt bra så fler kommuner borde definitivt satsa på det här, säger Lars-Erik Johnsson.

Bonuseffekten med samordnad varudistribution blev att man samtidigt stöttade lokala producenter genom att det även blev enklare för små aktörer att börja leverera till kommunen.

Vill du veta mer?

Kontakta mig Stefan Norr på Visma Proceedo genom att klicka på länken. 

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Det här innebär nya LAS för offentlig sektor

    Nyligen lade regeringen en proposition på en lagförändring rörande arbetsrätten, kallat nya LAS. Den nya lagen förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 och börja tillämpas den 1 oktober 2022.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.