Tillbaka till huvudmeny

Slipp onödigt arbete vid årets lönerevision

En digitaliserad process för lönerevision sparar tid och höjer kvaliteten. I HR-plus finns dessutom extra stöd för handelsavtalet som gör att butikschefer lätt fördelar årets lönepott.

En digital process för lönerevision rymmer stor potential att effektivisera arbetet och öka datakvaliteten. Men trots att de flesta moderna lönesystem har inbyggda funktioner som stödjer en sån process, innebär uppdateringen av årets löner fortfarande onödigt dubbelarbete och manuella rutiner i många organisationer.

Den som vill effektivisera sin lönerevision i Agda PS har att välja mellan att gå en utbildning eller att beställa hem och ta del av en utbildning online, så kallad eLearning.

– Du vinner mycket på att digitalisera processen. Verktyget är lätt att använda och tar bort flera onödiga arbetsmoment samt dubbelarbetet mellan löneadministratören och organisationens chefer, säger Tomas Asplund, kursledare Agda PS. 

Uppdatera löner enligt handelsavtalet enkelt i HR-plus
HR-plus har extra stöd för lönerevision enligt handelsavtalet

I lönesystemet HR-plus 8 finns två verktyg för lönerevision, ett allmänt och ett som är specialanpassat för hantering enligt handelsanställdas kollektivavtal. I det senare ska antalet arbetade timmar under september till november användas som referens till fördelning av nästa års lönepott.

– Handelsavtalet är unikt och tyngre att administrera. HR-plus underlättar arbetet för flera stora aktörer inom dagligvaruhandeln, så att de helt slipper tänka på att göra några beräkningar eller hämta in uppgifter från olika ställen. Allt sånt sköter systemets programkörningar, säger Karin Kraftman, konsult HR-plus. 

Mer information om hur HR-plus underlättar lönerevision och annat lönearbete?

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.