Resultat från världens största analys av BI- och analysverktyg

Om du funderar på att köpa en BI-produkt är det en bra idé att bekanta dig med hur andra användare och organisationer bedömer produkten. Uppfyller det förväntningarna? Har programvaran den funktionalitet de behöver?

Analysföretaget BARC har pratat med över 2 500 BI-användare för att analysera 33 ledande produkter för BI & Analytics Survey 21. Analysen ger därför ett svar på vilka lösningar slutanvändarna faktiskt använder och är nöjda med, samt hur de rangordnar de olika verktygen. Finns det en bättre slutsats än vad slutanvändarna själva svarar på?

För varje produkt som nämns i analysen har BARC sammanställt en översikt över ”Leverantörens resultatöversikt”, som ger en översikt över leverantörens resultat över 36 viktiga kriterier, inklusive:

• Frågeställning
• Datavolym
• Leverantörsstöd
• Enkel användning
• Självbetjäning

Se resultaten i analysen för BARC här.

Qlik Sense rankas högt

Resultaten visar att BI-användare väljer Qlik som favorit i dataanalys. Slutanvändare röstade på Qlik Sense som nummer ett i 11 kategorier, inklusive affärsfördelar, kundupplevelse och produktnöjdhet. Bilden nedan visar hur Qlik Sense rankas i kategorin ”Large international BI vendors”.

De flesta respondenter (93 procent) använder programvaran för sin kärnstyrka, nämligen att skapa interaktiva dashboards. Dessutom använder 87 procent av kunderna programvaran för ”Enterprise reporting” och 78 procent för ”ad hoc query”.

”Qlik Sense har förbättrat sina redan imponerande resultat från förra årets BI Survey. De erbjuder kunderna snabb sökprestanda och innovativa funktioner för att implementera banbrytande applikationer. Den moderna plattformen med sin starka sökmotor lyser inom många områden ”, skriver BARC om leverantören.

Qlik rankades också som ledande inom ytterligare 44 kategorier, inklusive kundnöjdhet, frågor, projektframgång och innovation.

Ladda ner Qliks höjdpunkter från rapporten

Ladda ner rapporten

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Pandemin påverkar möjligheten till lönepraktik

    Varje år börjar omkring 700 studenter en yrkesutbildning inom lön. Att lära i skarpt läge har stort pedagogiskt värde och en del av utbildningen är därför förlagd ute i arbetslivet. Just nu missar dock många studenter den chansen på grund av covid 19.