Bågskytte och rekrytering delar samma mål.

Om bågskytte, rekrytering och bemanning.

En perfekt rekrytering är som att spränga drömgränsen. Ett bevis på att du har hoppat högst, hoppat längst eller sprungit snabbast. Men finns det en drömgräns så finns det också ett sätt att uppnå den. I potten: nya medarbetare. Med potential att göra skillnad på sista raden i ditt företag.

Tänk dig en helt vanlig bågskytt. Fråga henne och hon kommer att berätta att det bara finns två regler: släpp pilen på utandning och träffa mitt i målet. Rekrytering och bemanning är en form av bågskytte. Du behöver i och för sig inte tänka på din andning (så länge du andas med magen – ytlig andning syresätter kroppen sämre) men att träffa rätt är avgörande. Rätt person. På rätt stol. Allt annat blir dyrt och påfrestande och frustrerande för såväl det företag som rekryterar, som den kandidat som rekryteras.

The bicycle situation

Om du skulle köpa en cykel 1983 så tog du dig med raska steg till en cykelhandlare. Kanske klämde du lite på däcken, kände på svikten, ställde någon fråga om märket innan du fattade beslut om det skulle bli ett köp eller inte. Så gick åren. Och du hade tröttnat på din gamla bike från det tidiga 80-talet. Hög tid att skaffa en ny. Men 2010 hade den lokala cykelhandlaren blivit utkonkurrerad av en näthandlare. Som sålde cyklar i ett rasande tempo till såväl skåningar som stockholmare och norrlänningar. Så du knappade in en www-adress. Och gjorde ditt val. Det gick ytterligare tre år. Nu var det vår och 2017. Dina barn hade vuxit ur sina cyklar. Lösningen: en webbshop – och vägen dit gick via din mobiltelefon och en app.

1983 års modell – som antyder att det är länge sedan 80-talet var ungt.

1983 års modell – som antyder att det är länge sedan 80-talet var ungt.

Det du precis har läst är ett perspektiv på hur tid och teknisk utveckling förändrar villkoren för själva kundresan. 1983 blir här en lätt antik påminnelse om det som år 2017 tas för helt naturligt: snabb eller omedelbar behovstillfredsställelse, inte minst när det gäller produkter och tjänster vi har behov av, och detta oavsett om “vi” är en privatperson eller ett företag. Det ska gå snabbt. Vilket innebär att tekniska system och leverantörer måste vara snabba – de måste behärska farter i Mach 3. Annars hinner vi tröttna och gå till en konkurrent. Men att pricka rätt är fortfarande helt centralt. Tänk på bågskytten.

”Det du precis har läst är ett perspektiv på hur tid och teknisk utveckling förändrar villkoren för själva kundresan. 1983 blir här en lätt antik påminnelse om det som år 2017 tas för helt naturligt: snabb eller omedelbar behovstillfredsställelse, inte minst när det gäller produkter och tjänster vi har behov av, och detta oavsett om “vi” är en privatperson eller ett företag.”

Rekrytering och bemanning i en digital värld

När teknikutvecklingen förändrar företagens sätt att möta kunder och skapa efterfrågan, så blir också rekryteringsprocesserna något helt annat än det de tidigare var. Den näst intill obegränsade tillgången till information leder till krav på ökad transparens hos arbetsgivare. Individen väljer själv sina sammanhang och företagare behöver synas i samma kanaler som målgruppen. Men att nå ut till, attrahera och behålla de kompetenser företaget behöver blir svårare när sociala nätverk blir mer nischade. Att knacka på rätt dörr är en sak, att släppas in är något annat. En ny undersökning visar också att 39 procent av svenska arbetsgivare har svårt att hitta rätt kompetens. Så vi behöver leta efter talanger på nya sätt. I nya nätverk, i föreningar och intressesfärer. Genom att dels underlätta för seniorer att jobba längre, dels ta tillvara på kompetensen bland nyanlända kan effekterna av kompetensbristen dämpas.

Nätverk, människor, möjligheter.

Nätverk. Människor. Möjligheter.

Ny teknik påverkar och förändrar hela vårt sätt att leva. Vi vet att automatiseringen leder till att arbetstillfällen flyttas eller byter karaktär. Exakt vilka som kommer att påverkas vet vi mindre om. Vi svenskar är dock rätt överens om att ett stort antal jobb kommer att försvinna. Men vi är än så länge inte rädda för att det ska gälla vårt eget jobb.

800 000 kandidater

Tillbaka till den där butiken du stod i år 1983 – hur såg rekryteringsprocessen ut för mannen som strax skulle sälja en cykel till dig? Ganska annorlunda mot i dag: jobbannons i papperstidning, telefonsamtal till butiksägaren från en telefon med spiralformad sladd, ett kort möte för intervju – sedan ut och sälja. Mycket skedde på arbetsgivarens villkor. Till skillnad från i dag, när det råder hyperkonkurrens på kompetens och smarta medarbetare.

Om du driver en verksamhet med tillväxtmål och smak för vinst, så är det helt enkelt affärskritiskt att utveckla en effektiv rekryteringsstrategi. Men du behöver inte uppfinna den själv. Och du behöver inte gå till gula sidorna. Det räcker med att du loggar in i Visma Advantage inköpsportal. Här hittar du något speciellt när vi pratar rekrytering och bemanning – en partner med 800 000 personer i kandidatdatabasen och som under väldigt lång tid har bevisat att det kan vara lätt att rekrytera rätt. 

Just nu får du pressade priser hos vår nya leverantör Manpower och 60 andra leverantörer som ditt företag har nytta av. Utan att det kostar dig en krona. Prova vår tjänst och portal laddad med starka inköpsavtal. Handla smartare hos DHL, OKQ8, Scandic, Lyreco, Elgiganten, NetOnNet, IKEA och många, många fler.

Ja, jag vill prova gratis!

Jag är affärsutvecklare hos Visma Advantage och digitaliseringsexpert hos Visma i Sverige. I affärsbloggen skriver jag bland annat att om den digitala omställningen, konceptutveckling samt frågor som rör idébyggande, försäljning och marknadskommunikation.
Kom i kontakt med Pär: