Erfarenhet och värdet av en konsulttimme. Bild: iconicbestiary / Freepik

Vad är en konsulttimme värd?

Ibland hamnar jag i diskussion med våra affärssystemskonsulter om värdet av en en konsulttimme och vad som är okej att debitera en kund. Man kanske testade en lösning som inte blev så bra i slutänden, gjorde research utan att hitta rätt lösning eller kanske fått göra om delar av arbetet. Mycket kan hända i ett projekt.

Därför har jag funderat på hur man värdesätter en konsulttimme? Är den bara värd själva tiden, det vill säga den faktiska personalkostnaden för konsulten inklusive lite “overhead”? Jag menar att man köper in en konsult för att man inte vill anställa och lära upp en medarbetare själv. Det är ju alltid ett alternativ för kunden att göra detta – kunskap kan man ju skaffa sig!

Min mening är att en konsults värde är antalet timmar/dagar/år som hen har bakom sig, med utbildning/erfarenhet/kunskap/kompetens. Detta är en investering som gjorts av konsulten och dennes arbetsgivare. Konsulten kan därför utföra sitt uppdrag säkrare, snabbare och med större insikter än om en anställd hos kunden själv skulle göra detsamma.

En konsulttimme är mer än 60 minuter

Så jag svarar våra konsulter som undrar om det är okej att debitera att alternativet för kunden alltid är att göra det själv. När vi utför ett uppdrag så använder konsulten sin erfarenhet och har dessutom ett företag med duktiga kollegor i ryggen. Allt är inte svart eller vitt i it-branschen, där vi ofta måste söka och testa oss fram till den bästa lösningen. Detta arbetssätt är som vi alla vet nödvändigt för att skapa värde. Erfarenhet kostar men oerfarenhet blir dyrare. Och det är just därför en konsult är värd mer än de 60 minuterna som utgör en timme.

Läs mer om hur du blir lönsammare i dina projekt. Ladda ner guiden med handfasta tips här.

Gör projekten mer lönsamma!

Carola Lissel arbetar som VD på Visma Software och har varit verksam på olika företag inom affärssystemsbranschen i snart 20 år i olika roller kring försäljning, kanalutveckling och marknad. I dag funderar Carola mest på frågor kring produktivitet, automatisering och kundnöjdhet kopplat till affärssystem - och naturligtvis de ljusa "moln" som breder ut sig i branschen.
Kom i kontakt med Carola: