Tillbaka till huvudmeny

Ingen kan vara bäst på allt!

Att våga släppa företagets nödvändiga stödtjänster är ett stort steg. Ibland kan det behövas för att lägga kraft och energi på att utveckla sin kärnverksamhet.

Varken företag eller personer kan vara bäst på allt. Ett riktigt framgångsrikt företag är bäst på marknaden inom sin nisch avseende sin kärnverksamhet. Att även vara bäst på de stödjande funktionerna, som krävs för att en verksamhet skall fungera, är nog att begära för mycket.

Ett transportföretag gör klokast i att fokusera på att erbjuda de mest effektiva transporterna medan ett telekombolag, de mest innovativa och prisvärda kommunikationslösningarna.

En verksamhet består av många fler processer än bara de som är direkt kopplade till kärnverksamheten, lokaler måste städas, fakturor skickas, leverantörsfakturor betalas, de anställda ska få rätt lön i rätt tid och så vidare. Fungerar inte de processerna kommer företaget i fråga inte bli vidare framgångsrikt över tid.

Den retoriska frågan inställer sig då, är det effektivt för företag att lägga tid och kraft på de nödvändiga stödjande processerna som är utanför företagets expertområde? Eller ska de fokusera på att utveckla sin kärnverksamhet?

Jag tror att man inom outsourcingindustrin kommit längst med tjänster inom Facility Management (där städtjänster ingår) avseende marknadspenetration. Få svenska företag har idag egna anställda som arbetar med lokalvård. Kontoren städas fortfarande och vikten av en ren och trevlig arbetsplats är lika viktig nu som tidigare. Skillnaden idag är att det oftast hanteras av en extern aktör som har som sin kärnverksamhet att utföra lokalvård.

Ett företag som vågar släppa de nödvändiga stödtjänsterna till annan aktör som har just dessa tjänster som affärsidé, ges möjlighet att lägga all kraft och energi på att utveckla just det som deras affärsidé säger att de ska erbjuda marknaden.

Företag och organisationer som väljer att agera beställarorganisation istället för att hantera alla nödvändiga processer i egen regi, kan mycket snabbare skala upp och ner sin verksamhet, allt eftersom marknadens efterfrågan förändras.

Vi förstår dina utmaningar och kan hjälpa dig med företagets lönehantering. På heltid, deltid eller under en begränsad period.

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.

  • Det här innebär nya LAS för offentlig sektor

    Nyligen lade regeringen en proposition på en lagförändring rörande arbetsrätten, kallat nya LAS. Den nya lagen förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 och börja tillämpas den 1 oktober 2022.