Flyg med Visma – om affärsresor i Sverige

Affarsresorsavillsvenskaforetaghadet

Bakgrunden ryms i en ingress: Visma Advantage erbjuder svenska företag sänkta kostnader inom fler än 80 inköpsområden. Ett av dessa områden är affärsresor. För att fylla på med kunskap om hur våra kunder fattar beslut om sitt resande gör vi återkommande undersökningar. Och den här gången upptäckte vi ett viktigt trendbrott.

Visma Advantages undersökning om affärsresor genomfördes via webben. 680 små och medelstora företag svarade på frågor om sitt resande i tjänsten. Syftet med undersökningen är att identifiera och belysa faktorer som påverkar hur små och medelstora företag planerar och fattar beslut kring sitt resande.

Inom idrottsvärlden talar man ibland om “hotelldöden”. Under ett mästerskap kan en lång hotellvistelse bryta ned lusten och energin hos idrottsutövaren, som till sist bara vill hem till sina egna prylar och rutiner. Många företagare kan känna igen sig i det här. Att resa ofta och långt till kunder och partners, att gå upp tidigt för att hinna till flyget, att packa ned och packa upp, att försöka leva borta som om man var hemma, kan leda till stress. Som stjälper mer än den hjälper.

Den stora marknaden

Tänk dig att du sitter på kanten av månen. Du blickar ned, lite försiktigt, på alla företag och företagare som befinner sig på resande fot. Det du ser är en fragmenterad men enorm näringslivsarmé i rörelse. Det handlar inte om resor utan mål. Tvärtom. För att besöka kunder och partners färdas de i luften, på land och över hav. Med flyg, bil och tåg. Och de bor på hotell. Som de bokar själva eller via en affärsresebyrå.

Huvudbild-affärsreseblogg

Statistik från SCB visar att svenska företag under år 2017 genomförde lite drygt 18 miljoner inrikes affärsresor. Genomsnittet på antalet deltagande vid dessa resor var 3,36 personer, vilka också spenderade exakt 2,0 nätter på hotell vid varje enskilt resetillfälle. Det är med andra ord en jättemarknad. Som omsätter mycket pengar och där det också finns stora belopp att spara.

Affärsresor i siffror

Så hur väljer svenska företag egentligen att resa till kunder och partners? Är det en myt att företagare gärna tar bilen? Och varför prioriteras vissa hotell vid affärsresor framför andra? Det är precis den typen av frågor vi som inköpspartner till 17 000 företag behöver ha svar på. För att kunna attrahera rätt leverantörer och bygga relevant innehåll i våra paketeringar.

– Ett ökat fokus på flygets miljöpåverkan har lett till en intensiv samhällsdebatt med politiker och företagsledare, samt nya krafter som Greta Thunberg. Men här kan vi konstatera att flyget ofta ändå prioriteras framför andra alternativ. Tidsvinsten tycks stå i fokus när små och medelstora företag väljer färdsätt, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Det första vi kan konstatera är att många av Vismas kunder har en aktiv strategi för att hantera kostnader. 37 procent av företagen i undersökningen har nämligen en resepolicy. Det är en regelsamling och ett utmärkt sätt att kontrollera resekostnaderna i företaget. Här kan du läsa mer om fördelarna med en resepolicy. 

AffarsresorInfografikVismaAdvantage

På en direkt fråga om vilket transportmedel som föredras vinner flyget. Över hälften uppger att de väljer flyget, medan 18 procent helst åker tåg. Egen bil eller hyrbil är det näst mest populära färdsättet – 27 procent föredrar att åka bil när de reser i tjänsten.  

Boka själv eller använda affärsresebyrå

Vismas undersökning av små och medelstora företags resande påvisar också en viktig trend: allt fler företagare väljer att boka sina resor själva. Här visar svaren att den absoluta majoriteten, drygt 71 procent, gör bokningar av exempelvis flyg direkt med ett flygbolag. Endast 9 procent har valt en affärsresebyrå som hanterar samtliga deras tjänsteresor, medan 19 procent av företagen kombinerar hjälp från en affärsresebyrå med att hantera och administrera tjänsteresor själva.

Bra service – vid dagens slut

En lång arbetsdag är slut. Det tog en stund att gå från din kund till det hotell du valt, men nu är du framme. Här ska du bo i natt. Varför valde du just det här hotellet? Ja, chansen är stor att det handlar det om att du själv har upplevt servicen på just det här hotellet, eller har nåtts av ryktet om god service. Nästan 25 procent av företagen i undersökningen uppger att bra service är den enskilt viktigaste faktorn vid val av hotell. Ett vänligt och hjälpsamt bemötande trumfar det mesta. Kanske särskilt när man är trött och mest av allt längtar hem.

– Det är människor och inte organisationsnummer som reser i tjänsten. Att få en bra vardag även om man reser mycket värderas högt. En hotelltjänst för företagare bör därför kunna balansera mellan företagets behov av bra priser och individens önskan om god service. Den hotelloperatör som lyckas bäst med det här har alltid en konkurrensfördel, säger Henrik Salwén.

Hur Visma Advantage kan hjälpa också ditt företag

Genom Visma Advantage kan små och medelstora företag sänka kostnaderna för alla typer av affärsresor. Men den som slutar att vilja bli bättre upphör också  att vara bra. Våra reseavtal är därför i ständig utveckling, där priser och övriga villkor förbättras, samtidigt som de gröna, hållbara rese-alternativen blir fler. Det utvecklingsarbetet hade dock inte varit genomförbart utan kunskap om vad våra kunder tycker, tänker, känner och vill ha.

Undersökningar är viktiga. Och vi kommer fortsätta att ställa frågor för att få svar.

Inköp för företag
Fler än 17 000 små och medelstora företag sköter sina inköp via Visma Advantage. Affärsresor med flyg, tåg och hyrbil är exempel på inköpsavtal som finns tillgängliga för kunder till företaget.

Prova tjänsten i 30 dagar för 0:-