Tillbaka till huvudmeny

Fem stora förändringar inom framtidens inköp

Stora förändringar är att vänta inom inköpsområdet framöver. Frågan är vad som kommer att förändras och hur, samt hur utvecklingen påverkar inköpsavdelningarna.

Framtidens inköp
Framtidens inköp

Stora förändringar är att vänta inom inköpsområdet framöver. Frågan är vad som kommer att förändras och hur, samt hur utvecklingen påverkar inköpsavdelningarna. För att få insikt om detta frågade vi tre inköpsexperter: Helena Brynolfsson vd på ProSourcia och tidigare inköpschef på bland annat PostNord, Björn Axelsson, Sveriges första professor i inköp samt Daniel Knudsen, Senior Procurement Advisor på Eon.

Vi har sammanställt deras spaningar i ett kostnadsfritt whitepaper som du kan ladda ner här!

5 stora förändringar som beskrivs i whitepaper:

[checklist]

      • Mer strategisk roll
      • Faktabaserade inköp
      • Andra kompetenser, vidareutbildning m.m.
      • Kraftfullare och lättanvända system
      • Automatisering

[/checklist]

Sammanfattning

Mer strategiskt arbete, mer fakta, mer automatisering, närmare leverantörssamarbete och delvis andra kompetenser hos inköparna. Så skulle en sammanfattning kunna vara av vad vi kan förvänta oss gällande inköpsfunktionen den närmaste framtiden.

För inköparna innebär det ett mer spännande jobb och för inköpscheferna betyder det att delvis annan kompetens måste säkras. Bland annat kommer det att krävas fler analytiker.

Det närmaste decenniet kommer att vara intressant när inköpsorganisationen blir tvungen att hantera de kommande förändringarna.

Ladda ner whitepaper ”Så blir framtidens Inköp”

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?