Tillbaka till huvudmeny

Fem stora förändringar inom framtidens inköp

Stora förändringar är att vänta inom inköpsområdet framöver. Frågan är vad som kommer att förändras och hur, samt hur utvecklingen påverkar inköpsavdelningarna.

Framtidens inköp
Framtidens inköp

Stora förändringar är att vänta inom inköpsområdet framöver. Frågan är vad som kommer att förändras och hur, samt hur utvecklingen påverkar inköpsavdelningarna. För att få insikt om detta frågade vi tre inköpsexperter: Helena Brynolfsson vd på ProSourcia och tidigare inköpschef på bland annat PostNord, Björn Axelsson, Sveriges första professor i inköp samt Daniel Knudsen, Senior Procurement Advisor på Eon.

Vi har sammanställt deras spaningar i ett kostnadsfritt whitepaper som du kan ladda ner här!

5 stora förändringar som beskrivs i whitepaper:

[checklist]

      • Mer strategisk roll
      • Faktabaserade inköp
      • Andra kompetenser, vidareutbildning m.m.
      • Kraftfullare och lättanvända system
      • Automatisering

[/checklist]

Sammanfattning

Mer strategiskt arbete, mer fakta, mer automatisering, närmare leverantörssamarbete och delvis andra kompetenser hos inköparna. Så skulle en sammanfattning kunna vara av vad vi kan förvänta oss gällande inköpsfunktionen den närmaste framtiden.

För inköparna innebär det ett mer spännande jobb och för inköpscheferna betyder det att delvis annan kompetens måste säkras. Bland annat kommer det att krävas fler analytiker.

Det närmaste decenniet kommer att vara intressant när inköpsorganisationen blir tvungen att hantera de kommande förändringarna.

Ladda ner whitepaper ”Så blir framtidens Inköp”

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.