Tillbaka till huvudmeny

@else – den artificiellt intelligenta personalchefen

Ett trettiotal norska företag tar hjälp av artificiell intelligens för att besvara frågor om arbetsrätt och innehållet i personalhandboken. Norges första digitala personalchef – @else – lär sig nya färdigheter i en rasande fart.

Christian Langvatn är produktchef för @else, den artificiellt intelligente personalchefen som Else-Marie Grytbak lånat ut sin personlighet åt.
Christian Langvatn är produktchef för @else, den artificiellt intelligente personalchefen som Else-Marie Grytbak lånat ut sin personlighet åt.

Det började som en förutsättninglös diskussion bland kollegorna om hur artificiell intelligens (AI) skulle kunna användas i praktiken. Ett och ett halvt år senare hade det norska teknikföretaget Sticos en ny produkt och personalchefen var klonad till en digital kopia – @else.

Vår omtyckta personalchef, Else-Marie Grytbak, skulle snart gå i pension. Idén om att utveckla en digital personalchef föddes ur vårt behov av att hitta hennes ersättare. Målet var från början att göra @else så lik originalet som möjligt. Genom att addera en personlighet blev den digitala produkten mer mänsklig, säger Christian Langvatn, produktchef på Sticos.

I februari fyller @else ett år. Trots sin låga ålder kan hon redan besvara de vanligaste frågorna om norsk arbetsrätt. 3 500 för att vara exakt. Dessutom kan hon många personalhandböcker utantill och har lärt sig det mesta om hälsa, arbetsmiljö och säkerhet. Hittills har hon hunnit besvara över 43 000 frågor och åtta av tio av de 4 000 användarna är nöjda med svaren.

Onboarding är nästa steg för @else

@elses nuvarande titel är trainee, men hennes artificiella intelligens gör att hon lär sig mer och mer – hela tiden. Dessutom ligger arbetskapaciteten långt över vad en branschkollega av kött och blod någonsin kommer i närheten av.

En digital personalchef passar för att ta över rutinmässiga och tidskrävande uppgifter. Arbetsprocessen går ut på att @else registrerar alla meddelanden som kommer in och samtidigt skickar ut e-post om vad hon har gjort, säger Christian Langvatn.

Idag har man en ny mänsklig HR-chef på Sticos, men rollen har förändrats. Med @elses hjälp kan HR fokusera mer på andra saker.

Nästa steg för @else är att lära sig onboarding. Då ska hon kunna ta kontakt med nyanställda via telefon och registrera uppgifter som adress och kontonummer.

 

Visma har en dedikerad avdelning för utveckling av artificiellt intelligenta lösningar. Läs mer om deras experimentella arbete här.

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?