Skip to main content

Effektivare utläggsrapportering del 3: Skapande, överföring och godkännande av data

Strukturen är satt, de anställda vet hur de ska rapportera och ansvariga hur de ska attestera. Nästa steg är att få kontroll på skapandet, överföringen och godkännandet av inmatad data.

Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering
Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering

5. Skapandet av data

Att en ekonomiadminstratör ska samla in uppgifter från separata kvitton, arkivera utbelningar och bokföring, den årliga deklarationen osv är ganska ineffektivt och slukar både tid och resurser. I reseersättningssystem har man vänt på hela processen, så att den anställde redan valt rätt utgiftspost för ersättningskrav vid registrering. Så undviker ni flaskhalsar i ekonomiadministrationen. Utbetalningshandlingar, bokföring och en årlig deklaration till skattemyndigheterna genereras automatiskt av systemet och allt kan importeras till individuella system på en gång.

6. Överföring och godkännande av information mellan de olika stegen och handlingarna

Vi är väl fler som kan hålla med om att överföring av data mellan olika steg och processer tar förvånansvärt lång tid om det ska hanteras manuellt? Genom elektronisk hantering automatiserar ni enkelt dessa steg. I ett reseersättningssystem sker all hantering i samma system och överföringen av data från ett steg till ett annat sker sömlöst.

Att automatisera era processer och minimera den manuella hanteringen frigör värdefull tid och sparar interna resurser. Vill du veta mer om hur du kan effektivisera din utläggsrapportering?

Hämta vår guide

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.