Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering

Effektivare utläggsrapportering del 3: Skapande, överföring och godkännande av data

Strukturen är satt, de anställda vet hur de ska rapportera och ansvariga hur de ska attestera. Nästa steg är att få kontroll på skapandet, överföringen och godkännandet av inmatad data.

5. Skapandet av data

Att en ekonomiadminstratör ska samla in uppgifter från separata kvitton, arkivera utbelningar och bokföring, den årliga deklarationen osv är ganska ineffektivt och slukar både tid och resurser. I reseersättningssystem har man vänt på hela processen, så att den anställde redan valt rätt utgiftspost för ersättningskrav vid registrering. Så undviker ni flaskhalsar i ekonomiadministrationen. Utbetalningshandlingar, bokföring och en årlig deklaration till skattemyndigheterna genereras automatiskt av systemet och allt kan importeras till individuella system på en gång.

6. Överföring och godkännande av information mellan de olika stegen och handlingarna

Vi är väl fler som kan hålla med om att överföring av data mellan olika steg och processer tar förvånansvärt lång tid om det ska hanteras manuellt? Genom elektronisk hantering automatiserar ni enkelt dessa steg. I ett reseersättningssystem sker all hantering i samma system och överföringen av data från ett steg till ett annat sker sömlöst.

Att automatisera era processer och minimera den manuella hanteringen frigör värdefull tid och sparar interna resurser. Vill du veta mer om hur du kan effektivisera din utläggsrapportering?

Hämta vår guide

Hanna Lidgren jobbar med digital marknadsföring på Visma Software. Förutom kommunikation och digitala medier har Hanna en förkärlek för 80-talsballadtexter och inredning i plast. Bloggar gör hon om nyttan av affärssystem ur en personlig vinkel.
Kom i kontakt med :