Tillbaka till huvudmeny

Effektivare utläggsrapportering del 2: Rapportera och attestera

Vi har satt en struktur, underlättat registreringen för de anställda så de har koll på sina kvitton. Sen då?

Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering
Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering

Vi har satt en struktur för utläggsrapportering, underlättat registreringen för de anställda så de har koll på sina kvitton. Sen då?

Det finns ytterligare två kritiska steg som behöver säkerställa och åtgärdas för att skapa en effektivare utläggsrapportering. Nämligen, hur säkerställer du att de anställda så enkelt som möjligt kan sköta sin rapportering av utlägg? Och att ansvarig person kan attestera?

3. Instruktioner till de anställda hur de ska rapportera

Keep it simple. Det måste tydligt framgå var de anställda rapporterar sina utlägg och hur de ska göra. Så tydligt att samtliga anställa kan använda det intuitivt eller med hjälp av systemets snabbguide. Utan tisdkrävande utbildning.

4. Attestera fakturor

Att attesteringen flyter på är en viktigt del i processen. Och det inkluderar inga papperskvitton som ska kontrolleras men försvinner i en hög papper på ett skrivbord… I ett reseersättningsprogram sker hela flödet automatiskt – ett kvitto registreras, en e-post skickas till närmaste chef för attest, reseräkningen skickas automatiskt till ekonomisystemet för vidare behandling.

Smidigt, eller hur?

Vill du ta del av alla åtta punkter direkt?

Hämta vår guide

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.