Tillbaka till huvudmeny

Effektivare hantering av utläggsrapportering del 1: Sätt strukturen

I fyra inlägg går vi igenom åtta steg till en effektivare hantering av utläggsrapportering. Då kan du istället lägga tiden på det som skapar mest nytta för verksamheten.

Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering
Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering

Tycker du också att manuell registrering av reseräkningar och utläggsrapportering är en process som tar både tid och energi? Det är mycket att hålla reda på och lätt att det blir fel. Vi har brutit ner problematiken i åtta punkter som vi i fyra inlägg går igenom hur du enkelt kan förbättra. Då kan du och dina kollegor istället lägga tiden på det som skapar mest nytta för er verksamhet. Steg ett – sätt strukturen.

1. Metoder och formulär för registrering

För att möjliggöra automatisering måste metoder och formulär för registrering vara desamma i hela organisationen. Formulären måste vara standardiserade, de anställda mata in informationen på samma sätt varje gång, vissa uppgifter måste vara obligatoriska… Det är väl här känslan av den tidsödande processen tornar upp sig?

Men, med ett system för utläggsrapporteringen behöver du inte tänka på dessa saker eftersom kontoinställningar definieras redan i implementationsfasen. När den anställde väljer en utgiftspost på fakturan, knyts den automatiskt till rätt konto.

2. Kvittohantering

Kvitton måste alltid bifogas till rätt faktura. I ett automatiserat flöde för reseersättningar visas alltid inskannade kvitton som bilagor till fakturan. Då behöver varken ekonomiavdelningen eller den anställde leta papperskvitton.

Detta är startskottet för en effektivare utläggsrapportering. Vill du ta del av alla punkter direkt?

Hämta vår guide

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Det här innebär nya LAS för offentlig sektor

    Nyligen lade regeringen en proposition på en lagförändring rörande arbetsrätten, kallat nya LAS. Den nya lagen förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 och börja tillämpas den 1 oktober 2022.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.