Tillbaka till huvudmeny

Effektivare hantering av utläggsrapportering del 1: Sätt strukturen

I fyra inlägg går vi igenom åtta steg till en effektivare hantering av utläggsrapportering. Då kan du istället lägga tiden på det som skapar mest nytta för verksamheten.

Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering
Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering

Tycker du också att manuell registrering av reseräkningar och utläggsrapportering är en process som tar både tid och energi? Det är mycket att hålla reda på och lätt att det blir fel. Vi har brutit ner problematiken i åtta punkter som vi i fyra inlägg går igenom hur du enkelt kan förbättra. Då kan du och dina kollegor istället lägga tiden på det som skapar mest nytta för er verksamhet. Steg ett – sätt strukturen.

1. Metoder och formulär för registrering

För att möjliggöra automatisering måste metoder och formulär för registrering vara desamma i hela organisationen. Formulären måste vara standardiserade, de anställda mata in informationen på samma sätt varje gång, vissa uppgifter måste vara obligatoriska… Det är väl här känslan av den tidsödande processen tornar upp sig?

Men, med ett system för utläggsrapporteringen behöver du inte tänka på dessa saker eftersom kontoinställningar definieras redan i implementationsfasen. När den anställde väljer en utgiftspost på fakturan, knyts den automatiskt till rätt konto.

2. Kvittohantering

Kvitton måste alltid bifogas till rätt faktura. I ett automatiserat flöde för reseersättningar visas alltid inskannade kvitton som bilagor till fakturan. Då behöver varken ekonomiavdelningen eller den anställde leta papperskvitton.

Läs gärna del 2: Rapportera och attestera 

Vill du se hur ett modernt affärssystem kan hjälpa er att effektivisera detta och mer? Lyssna in till något av våra webbinar om Visma.net!

Läs mer

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.