Skip to main content

BYOD och affärssystem i molnet

BYOD (bring your own device) och affärssystem hör i hop. Läs hur det kan hjälpa de anställda att använda ert affärssystem mer effektivt. Om affärssystemet finns i molnet, vill säga.

BYOD och affärssystem i molnet. Bild: Freepik
Bild: freepik.com

I och med att mognadsgraden för användandet av molntjänster fortsätter att öka så har det blivit allt mer populärt för företagen att ge anställda möjligheten att styra över vilken hårdvara de vill använda. På it-språk kallas det för BYOD och är en engelsk förkortning för Bring Your Own Device. För det spelar mindre roll vilket operativsystem du använder om du har mail, Officepaket och alla andra vanligt förekommande programvaror i molnet. Använder du till exempel Google mail så fungerar det lika bra i Mac OS, Chrome, Linux eller Windows. Eller som app för Android eller iOS.

Det finns både för- och nackdelar med BYOD. Återförsäljaren av Visma.net, Office IT-partner, har spaltat ner detta ganska tydligt på sin sajt. De nämner fördelar som möjlighet till sänkta teknikkostnader eftersom anställda tar med sig sina egna enheter. Ökat engagemang och effektivitet då den anställde har valt och känner sig bekväm med sitt arbetsredskap samt möjligheten att attrahera en yngre generation som ser detta som något naturligt.

Bland nackdelarna nämner Office IT-partner att it-chefen kan tappa kontrollen över sin it-miljö, säkerhetsaspekten samt supportfrågan.

BYOD och affärssystem i molnet ger mindre problem för it-chefen

Fast ju fler molntjänster ett företag använder, desto mindre problem för en it-chef. Ett tydligt exempel på detta är affärssystemet Visma.net som är byggt för molnet från första kodrad. Alltså inget “fulmoln” som vår vd skrivit om i ett tidigare inlägg här på bloggen.

Det enda som behövs är en enhet som har en webbläsare. Det kan vara en stationär eller bärbar dator, en surfplatta eller smartphone. Säkerheten i programmet är väldigt hög och det har vår produktdirektör bloggat om här.

Oavsett om ditt företag själv bestämmer vilken hårdvara som de anställda ska använda eller ej så spelar det ingen roll med ett avancerat molnbaserat system som Visma.net. Kolla in det själv på någon av våra webbinarier.

Anmäl dig kostnadsfritt här

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.