Tillbaka till huvudmeny

Business as usual på 300 hemmakontor

Fyra av våra fantastiska medarbetare berättar om hur de fortsätter att jobba nästan som vanligt, tack vare moderna molntjänster och diverse knep som håller humöret uppe.

Tänk om vi hade tittat in i en kristallkula och fått se hur universitet stänger ner, hur mellocirkusen avbryts och hur vi preppar handsprit och toalettpapper. Vem hade trott på det? Inte jag!

Nu är vi ändå där och får hantera en ny vardag, där alla som kan jobbar hemifrån.  På en dag gick Visma Enterprise från att ha 12 till närmare 300 kontor. Här berättar fyra av våra fantastiska medarbetare om hur de fortsätter att jobba på, nästan som vanligt, tack vare moderna molntjänster och olika knep för att hålla humöret uppe på hemmakontoret.  

Amanda Gruneau, supportkonsult Personec PAmandas hemmakontor, hemmakontor strax utanför Göteborg

Hej Amanda! Hur har du det? Bra, men nu när alla måste stanna hemma så fort man har pyttelite ont i halsen, jobbar jag skift för att få ihop tillvaron med tre barn. Våra kunder märker nog ingen skillnad, annat än att jag uppdaterar ärenden på lite andra tider och att det kan höras barn i bakgrunden. Annars jobbar jag på som vanligt. Vi har fått in många frågor om möjligheten att följa upp sjukfrånvaro i realtid, så just nu försöker jag hitta en lösning på det. Mitt tips till alla som jobbar hemifrån nu är att behålla den sociala kontakten med kompisarna på jobbet genom att ta en uppkopplad fika ihop. Det gör vi!

Andrés hemmakontorAndré Nilsson, teknikkonsult Visma Affärslösningar, hemmakontor i Skellefteå

Hej André! Hur är din jobbvardag? Jag fick inte plats i källaren, så nu är hela vardagsrummet ockuperat med skärmar. Jag har fått förståelse för vad lappsjuka är! Flera kollegor sitter ändå i Malmö, och vi jobbar ju alltid uppkopplat. Nu tar vi även virtuella kafferaster ihop. Det gäller att hitta nya rutiner. På lunchen ser jag till att gå ut. Och när jag ändå är ute tar jag med grannens hund. Det är härligt att vi kan fortsätta business as usual, trots läget. Mycket på jobbet kretsar förstås kring hur vi kan stötta våra kunder som har fått många nya behov.

Rebecka Adelöf, applikationskonsult Agda PS, Rebeckas hemmakontorhemmakontor i Göteborg

Hej Rebecka! Är du ensam på hemmakontoret? Nej, jag har sällskap av mina två hundar, Rocki och Lilli. Sambon däremot kan inte jobba hemma. Dagarna är okey, men om det blir långvarigt måste jag nog göra något åt min arbetsplats. Jag gillar ju att stå! Just nu jobbar jag med att skapa en nyckeltalsrapport för timanställda, åt en kund i Trollhättan. Annars har vi fått många frågor om att vara back-up vid kunders lönekörningar framöver. Det lär också behövas anpassningar för de nya krisåtgärder som regeringen tar till. Det är ändå fantastiskt att det går så bra att jobba uppkopplat!

Nirvana Aljaaf, leveransansvarig för outsourcing HR-plus, hemmakontor i Malmö

Hej Nirvana! Ursäkta att jag stör mitt i lönekörningen – går det bra? Ingen fara, det går bra. Vi är tio personer som jobbar mot samma kund och det är superviktigt att alla har koll på vad alla gör, hela tiden. Förr hade vi körschemat i excel och då visste du aldrig om det var uppdaterat. I HR-plus Payroll Automation däremot är allt automatiserat och vi ser exakt vad som är gjort. Nu när det inte går att bara resa sig upp och prata, plingar det mycket i vår chat. Som alltid är det viktigt att ha kul på jobbet, så i chatten delar vi roliga saker också. Måste ändå säga att det är extremt ensamt och tråkigt att jobba hemma. Trodde aldrig att det skulle vara så här utmanande!

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.