Tillbaka till huvudmeny

Boosta din lycka på arbetstid

Forskningen har identifierat flera faktorer som påverkar hur vi upplever lycka. Varför inte applicera några av dessa mellan nio och fem, och öka chansen till fler lyckliga stunder på jobbet?

Bland ”lyckofaktorerna” som ekonomiprofessor Micael Dahlen redogör för i En liten bok om Lycka finns en som är svår att påverka. Hälften av lyckan avgörs nämligen av vilken lott du drog i den stora gentombolan. Men misströsta inte! Bland de övriga finns nämligen goda chanser att aktivt kunna påverka lyckochansen, även på jobbet.

Ta ut segern i förskott

Konstigt nog tenderar vi att skatta lyckan allra högst, strax innan det som framkallar den positiva känslan faktiskt inträffar. Det förklarar varför vi är som lyckligast på fredagar och i början av semestern. När det roliga väl händer går det ofta fort över och ibland blir det inte så bra som vi tänkt oss. 

Med andra ord: varför vänta med att känna lycka tills något faktiskt sker och då i en sämre version? På jobbet kan du öka lyckokänslan genom att i förtid frossa i glädjen av en efterlängtad kurs, en möjlig befordran eller att det snart kommer en dag när du återigen får träffa kollegorna IRL.        

Ha flyt

Lyckoforskningen gör skillnad på tur och flyt. Det senare handlar om att befinna sig i perfekt balans mellan att vara utmanad och att ha kontroll. Ju bättre du blir, desto större utmaningar vågar du ta dig an och desto större kontroll känner du att du har, och på så sätt ökar flytet.

Ökad lycka kopplad till flyt bottnar i belöningen av att vara bra på något och det självförtroendet det ger. Dessutom blir du mer kreativ. Så sträva efter att få arbetsuppgifter som du har talang för. Att då och då bli uppslukad av jobbet är ett tecken på att du är på rätt väg!

Fira

Varje dag händer saker som gör oss lite glada och genom att fira dem kan vi påverka lyckan. De viktigaste knepen är att 1) stanna upp en liten stund och se dem 2) känna efter och 3) visa ordentligt vad vi känner.  

Så missa inte chansen nästa gång ett trist möte slutar en halvtimme tidigare än väntat! Gör det till en vana att uppmärksamma alla små positiva händelser, känn efter hur de påverkar dig och dra iväg ett sms till en kompis med glada emojis. 

Var snäll

Flera studier har slagit fast att snällhet inte gör oss rikare, men det gör både den snälla och omgivningen lyckligare. Snälla personer lever också längre. Ett bra motto är därför att behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Omvandlat i konkreta jobbsituationer kan snällheten ta sig uttryck i allt från att hålla upp dörren och le åt en kollega, till att dela kunskaper eller höja andra genom att berätta när du tycker att de gjort något bra. Räkna gärna dina goda handlingar. Dels påminner det dig om vad du vill vara och dels tenderar själva godhetsräkningen att göra folk ännu mer lyckliga.       

Var dig själv

Förmågan att vara sig själv är ingen självklarhet. Synd, eftersom god självkänsla hör ihop med så mycket positivt, som till exempel trygghet och att lätt kunna få vänner. Påminnelser om att du duger som du är kan fungera som kompensation, ifall barndomen lämnat en del att önska i det här avseendet. 

När du känner ditt värde är våga är ett nyckelord som öppnar fantastiska möjligheter. Det behöver inte handla om stora steg. Välj själv var du lägger ribban. Vågar du uttala dina åsikter under nästa möte, ta större ansvar eller kanske driva igenom ett eget projekt?

Andra sätt att påverka lyckan:

  • Rör på dig
  • Tro
  • Var tacksam
  • Var tillsammans
  • Återupplev
  • Unna dig
  • Ta inte lyckan på allvar

Trots att användarupplevelsen och intuitiva gränssnitt inte nämns i lyckoforskningen, har det ändå stor betydelse för närvaron av positiva känslor under arbetstid. Läs här om hur Visma Enterprise bidrar till en bättre jobbvardag!

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?