Tillbaka till huvudmeny

Beslutsstöd baserat på analys och insikter

Rätt insikt och djupare analys ger bättre beslutsstöd – ett exempel från spelbranschen.

Beslutsstöd baserat på analys och insikter

Jag har nyligen lyssnat på ett föredrag om beslutsstöd baserat på analys och insikter som gjorde att ett par av mina väckarklockor ringde. Föredraget handlade om spelbranschen och lanseringen av ett specifikt spel. Nu är jag ingen gamer men jag förstår att det berör många. Inte minst efter att ha lyssnat på detta föredrag.

Efter att utvecklarna har suttit och programmerat i månader var det dags för lansering. Spelet skulle lanseras främst som dataspel via webben eftersom en målgruppsanalys visade att det var där målgruppen mest befann sig. Detta var misstag nummer ett.

Sagt och gjort. Spelet lanserades med en riktad kampanj mot målgruppen. Redan efter ett par dagar var “snacket på stan” igång fast stan i detta fall var internet. Och marknadschefen för spelbolaget var mäkta stolt. Deras analysverktyg visade att kommentarer i sociala medier och bloggar har ökat med flera hundra procent sedan lanseringen. Glad som en spelman traskar han in till bolagets vd för att visa det goda siffrorna.

Snabbt fattades beslut på att öka marknadsföringsbudgeten för spelet så att de kunde attrahera ännu fler eftersom försäljningen inte riktigt hade tagit fart. Detta var misstag nummer två.

Efter ett par veckor så ökade aktiviteten ännu mer i olika forum och marknadschefen beslutade att analysera positiva mot negativa åsikter. Då visade det sig att av alla inlägg var 80 procent negativa och 20 procent positiva. Med svansen mellan benen gick nu marknadschefen in till vd med det tråkiga budskapet att spelet inte säljer så bra som tänkt och att berodde på all de negativa inlägg som fanns på nätet. Detta var misstag nummer tre.

När sedan spelet nästan helt avstannat i försäljningen satte sig marknadschefen ner och lusläste alla inlägg i olika forum och community. Han tog reda på orsaken till de negativa inläggen. Då visade det sig att de flesta inte handlade om spelets kvalitet, snarare tvärt om. Spelet som sådant fick strålande kritik. De negativa inläggen handlade istället om tillgången på spelkonsoller och framförallt Sony Playstaion 3 (PS3). Eftersom spelet var så grafiskt snyggt så krävde det mycket kraft av datorn samt spelarens internetuppkoppling. Något som bättre insatta än jag förstår fungerar bättre på en spelkonsoll än internet.

Nu var det dags för nästa möte med vd och med korten och rätt insikt om målgruppen och analys av beteendet kunde de lägga all krut på att utveckla spelet för PS3.

Ett par månader sedan kom det då äntligen ut i butik och försäljningen blev en succé.

Rätt insikt och djupare analys ger bättre beslutsstöd

Hade bolaget haft rätt insikt om målgruppen och analyserat kritiken lite djupare hade lösningen på problemet avvärjts mycket tidigare och omsättningen kommit mycket tidigare. De hade också sluppit lägga pengar på en kampanj som inte gav effekt.
Vill du veta mer om hur ditt företag kan jobba med analyser och insikter som beslutsstöd rekommenderar jag guiden ”Business Intelligence – utveckla ditt företag med rätt nyckeltal” som du laddar ner här.

Mest populära

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.