Tillbaka till huvudmeny

Automatisera bort manuella rutiner med hjälp av en elefant

Du vet säkert redan att det är effektivare att automatisera ekonomiska processer än att utföra dem manuellt. Men du kanske ogillar att tala om det. Precis som talesättet “elefanten i rummet”. Det vill vi ändra på.

Automatisera bort manuella rutiner genom att prata om elefanten i rummet.

Du vet hur frustrerande det kan vara att lära sig något nytt när man tycker det gamla sättet fungerar bra. Det som man har gjort på samma sätt i flera år ska helt plötsligt vändas upp och ner. Helt i onödan, tycker du – det fungerar ju bra som det är!

Så sade säkert de som körde häst och vagn när de självgående vagnarna drivna av ångmotorer lanserades av fransmannen Joseph Cugnot 1769. Och de som hade en sådan vagn ville inte byta till den självkörande ångmaskinen William Murdoch framställde år 1785. Och så fortsatte utvecklingen av fordon som drevs av andra krafter än hästar. Den ena mer lyckad än den andra. Faktum är att i Storbritannien infördes en lag som stadgade att 100 meter före varje motordrivet fordon skulle det gå en man med röd flagga för att varna och maxhastigheten bestämdes till 6 kilometer i timmen. Denna lag upphävdes först 1896, vilket gjorde att Storbritannien kom att hamna långt efter övriga länder i biltrafikens utveckling. Vid den tiden hade tysken Carl Benz redan sålt bilar med förbränningsmotorer i över tio år. Och nu försöker alla biltillverkare utveckla eldrivna motorer med längre räckvidd, tio år efter att Tesla lanserade sin första bil med just elmotor för längre sträckor än 50 kilometer.

Även sättet man tillverkar bilar har ändrats. Människorna kring det så kallade löpande bandet håller på att ersättas av robotar. Inte främst för att spara pengar, för robotar är dyra, utan mer av kvalitetsskäl. En robot gör helt enkelt färre misstag (om några) än vi människor, hur tråkigt det än låter.

Automatisera bort manuella rutiner

På samma sätt är det med ekonomiska processer. Där vi tidigare var beroende av manuella rutiner håller på att ersättas av digitala processer. Inte för att ekonomiavdelningen gör ett dåligt jobb, utan för att det blir mycket mer effektivt att automatisera till exempel fakturahanteringen. Utvecklingen går framåt även inom detta område. Även om det finns de som tycker att det var bättre för. Men tänk istället hur mycket tid som sparas genom automatiserade processer. Tid som de välutbildade och duktiga ekonomerna kan lägga på att analysera nyckeltal istället för att stansa siffror i en dator.

För handen på hjärtat, du vet säkert redan att det är effektivare att automatisera ekonomiska processer än att utföra dem manuellt. Men du kanske ogillar att tala om det. Precis som talesättet “elefanten i rummet”, alla vet om det men ingen pratar om det. Det är denna förändring vi på Visma vill påvisa med vår kampanj som vi kallar för just “elefanten i rummet”. Och vi vill prata om det.


Du och ditt företag har säkert processer som idag görs ineffektivt. Boka ett effektiviseringsmöte med oss, så går våra experter igenom och rådgör, utan att sälja, vad ni kan effektivisera idag. Du kommer bli överraskad hur mycket tid ni kan spara.

Lär känna Visma.net

Mest populära

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Arbetsmiljöpolicy – gratis mall med tips för corona

    Arbetsmiljöpolicy – mall för företag

    Du vet väl att alla företag är skyldiga att ha en arbetsmiljöpolicy? Med vår mall har ni en gratis policy på plats på nolltid. OBS! Uppdaterad med corona-rekommendationer.