Användarvänligt

Användarvänligt eller användarstyrt – hur är ditt affärssystem?

Jag vågar påstå att 9 av 10 kravspecifikationer gällande köp av nytt affärssystem innehåller ordet “användarvänligt”. Hur kan jag som leverantör vara säker på att kravställaren delar min syn på vad som är användarvänligt?

Är du en av 1,7 miljarder Facebook-användare? Läste du en användarmanual innan du startade ett konto? Det gjorde nog inte övriga 1,699 999 999 heller. För mig är det en definition av användarvänligt; intuitivt och enkelt att komma igång — på egen hand.  

Gemensamt för Facebook och vårt molnbaserade affärssystem Visma.net är att de har administratörer och “sällananvändare”. Jag betraktar mig själv som sällananvändare i bägge applikationerna och har därför aldrig riktigt reflekterat över användarvänligheten, den bara finns där. Jag tar den liksom för given, på samma sätt som du säkert inte ifrågasatte användarvänligheten i Facebook, innan du startade konto.

Så med samma logik vågar jag påstå att Visma.net är användarvänligt, just för att det är intuitivt, lätt att komma igång, och alla användare kan göra det på egen hand. Vi som jobbar med Visma.net strävar alltid efter att förbättra och utöka användarvänligheten. Men begreppet är svårdefinierat och det som betraktas som användarvänligt idag kan vara helt överflödigt imorgon. Därför är det viktigare att förstå och lösa kundens behov, snarare än att designa utifrån gällande definition av användarvänligt.

Kunder som söker sig till oss anser sig lägga för mycket tid på redovisningsarbete och rapportering. Utmaningen är alltså att få till en arbetsprocess kring detta. De vill ha ett affärssystem som kan:

  • automatisera affärsprocesser
  • enkelt dela information inom organisationen
  • bidra till smartare affärsbeslut
  • effektivisera det dagliga arbetet
  • befria dem från monotona arbetsuppgifter

Slippa använda = mest användarvänligt?

Där jag förr tänkte användarvänlighet i affärssystem i termer om hur lätt det är att hitta bland knappar och menyer, tänker jag idag snarare schemaläggning, automatisering och effektivisering.

Utvecklingen av Visma.net vill främja att du som användare ska arbeta mindre i systemet. Systemet ska göra jobbet åt dig och du ska bara behöva hantera eventuella avvikelser. Machine-learning, helt enkelt. Vårt system ska lära oss av ditt arbetssätt, och på så sätt göra din upplevelse mer användarvänlig och effektiv.

Vill du veta mer om användarvänligheten i Visma.net?

Boka ett kostnadsfritt webbinar

Per har under många år arbetat som konsult inom elektronisk fakturahantering. Idag arbetar han som channel sales manager och stödjer Vismas partners samt fortsätter hjälpa kunder att effektivisera sina arbetsprocesser.
Kom i kontakt med Per: