Skip to main content

Affärssystem i molnet + små verksamheter = sant?

Molnbaserade affärssystem är i störst utsträckning etablerat i små verksamheter. Trots att vinsterna med affärssystem i molnet är för medelstora och stora företag också.

Kan det vara så att man tror att affärssystem/ekonomisystem i molnet bara är för små företag? Tänker man att man tappar flexibilitet och möjlighet till integrationer, konfigurering och anpassningar?

Man brukar prata om “low end disruption” när nya innovationer eller teknologier gör intåg på en marknad. Detta är ofta sant, att omvälvande teknologi startar längst ner och först senare når högre i segmenten (ökad komplexitet) på marknaden. När det gäller ekonomi- och bokföringssystem så har vi sett detta. Det är nog ett enkelt beslut för ett nystartat företag eller en mindre verksamhet att välja en lösning som inte innebär en stor investering, inte binder kapital och som man “alltid har med sig”. Dessutom så slipper man ta ställning till tekniska frågor, servrar, backup och virusprogram etc.

Vinsterna med affärssystem i molnet är för medelstora och stora företag också

Nästan alla leverantörer på “micro”marknaden (fåmansbolag) har gått över till molnbaserade ekonomilösningar nu. Dessa säljs på webben och via kampanjer som kan läsas överallt. Affärssystem till medelstora och stora verksamheter säljs fortfarande många gånger som installerad programvara med en klassisk licens. Samtidigt är samma fördelar som kommer kring en molnlösning viktig för större verksamheter och många av deras olika stödprocesser ligger verkligen i molnet redan (rekrytering, intranät, community, resebokning, bank etc).

Att bryta föreställningen av att affärs-och ekonomisystem i molnet bara är för småföretag tror jag är ett informationsjobb som vi som levererar molnbaserade affärssystem mot medelstora och stora företag måste ta på oss. Upphandlingskonsulter har också ett sort ansvar att hjälpa sina uppdragsgivare att förstå vad moderna, automatiserade affärssystem i molnet öppnar för möjligheter.

Häng gärna med på ett webinar om vår “Cloud-ERP” Visma.net Financials & Logistics – så ska vi visa på möjligheter!

Anmäl dig på kostnadsfritt webbinar

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.