Skip to main content

7 steg för dig som vill kickstarta företagets digitalisering – utgående fakturor

Del två i bloggserien kring Vismas Digitaliseringsindex. Digitalisering av utgående fakturor.

Digitalisera utgående fakturor. Bild: Freepik

Vill du veta mer om hur digitaliserade svenska företag är och var ni själva enkelt kan börja? Läs Vismas Digitaliseringsindex 2019.

Ladda hem rapporten

Av de vanligaste ekonomiska processerna är fakturaflödet bland de enklare att digitalisera och därför ett bra ställe att börja i företagets digitaliseringsresa. En konsult eller systemleverantörer med erfarenhet av automatisering kan hjälpa dig att komma igång.

Vill du veta mer om hur digitaliserade svenska företag är och var ni själva enkelt kan börja? Läs Vismas Digitaliseringsindex 2019.

Ladda hem rapporten

Anställda. Företaget. Klimatet. Alla vinner på ett automatiserat fakturaflöde. Du och dina kollegor slipper slösa tid på tråkig administration, företaget spar pengar, och miljön mår lite bättre. Med digitala utskick hamnar fakturan direkt i mottagarens datorsystem, vilket ger kunden omedelbar koll på vad som ska betalas och minskar risken för fel och förseningar.  Dessutom behöver du aldrig mer oroa dig för att fakturan försvinner under postgången.

Av de vanligaste ekonomiska processerna är fakturaflödet bland de enklare att digitalisera och därför ett bra ställe att börja i företagets digitaliseringsresa. En konsult eller systemleverantörer med erfarenhet av automatisering kan hjälpa dig att komma igång.

Vill du veta mer om hur digitaliserade svenska företag är och var ni själva enkelt kan börja? Läs Vismas Digitaliseringsindex 2019.

Ladda hem rapporten

Men trots att vi rör oss mer och mer mot e-fakturor, så tar många företag fortfarande emot pappersfakturor. Bakom varje faktura ligger tids- och resurskrävande manuella processer som scanning, kuvertering, frankering och postgång. För att inte tala om de negativa effekterna det har på miljön.

Anställda. Företaget. Klimatet. Alla vinner på ett automatiserat fakturaflöde. Du och dina kollegor slipper slösa tid på tråkig administration, företaget spar pengar, och miljön mår lite bättre. Med digitala utskick hamnar fakturan direkt i mottagarens datorsystem, vilket ger kunden omedelbar koll på vad som ska betalas och minskar risken för fel och förseningar.  Dessutom behöver du aldrig mer oroa dig för att fakturan försvinner under postgången.

Av de vanligaste ekonomiska processerna är fakturaflödet bland de enklare att digitalisera och därför ett bra ställe att börja i företagets digitaliseringsresa. En konsult eller systemleverantörer med erfarenhet av automatisering kan hjälpa dig att komma igång.

Vill du veta mer om hur digitaliserade svenska företag är och var ni själva enkelt kan börja? Läs Vismas Digitaliseringsindex 2019.

Ladda hem rapporten

Men trots att vi rör oss mer och mer mot e-fakturor, så tar många företag fortfarande emot pappersfakturor. Bakom varje faktura ligger tids- och resurskrävande manuella processer som scanning, kuvertering, frankering och postgång. För att inte tala om de negativa effekterna det har på miljön.

Anställda. Företaget. Klimatet. Alla vinner på ett automatiserat fakturaflöde. Du och dina kollegor slipper slösa tid på tråkig administration, företaget spar pengar, och miljön mår lite bättre. Med digitala utskick hamnar fakturan direkt i mottagarens datorsystem, vilket ger kunden omedelbar koll på vad som ska betalas och minskar risken för fel och förseningar.  Dessutom behöver du aldrig mer oroa dig för att fakturan försvinner under postgången.

Av de vanligaste ekonomiska processerna är fakturaflödet bland de enklare att digitalisera och därför ett bra ställe att börja i företagets digitaliseringsresa. En konsult eller systemleverantörer med erfarenhet av automatisering kan hjälpa dig att komma igång.

Vill du veta mer om hur digitaliserade svenska företag är och var ni själva enkelt kan börja? Läs Vismas Digitaliseringsindex 2019.

Ladda hem rapporten

Index för frågan baserat på dem som angett att de skickar fakturor digitalt landar på 57,1 procent. Detta är en av de processer som ökat rejält sedan vi startade vår årliga mätning av digitaliseringsmognad.

Att utgående fakturor har en högre digitaliseringsgrad beror förmodligen till stor del på lagen om e-faktura till offentlig sektor som trädde i kraft 1 april 2019. Även innan detta har också offentlig sektor varit bra på att kräva fakturor i digital form, vilket drivit på digitaliseringstakten. 

Enkelt att digitalisera utgående fakturor

Men trots att vi rör oss mer och mer mot e-fakturor, så tar många företag fortfarande emot pappersfakturor. Bakom varje faktura ligger tids- och resurskrävande manuella processer som scanning, kuvertering, frankering och postgång. För att inte tala om de negativa effekterna det har på miljön.

Anställda. Företaget. Klimatet. Alla vinner på ett automatiserat fakturaflöde. Du och dina kollegor slipper slösa tid på tråkig administration, företaget spar pengar, och miljön mår lite bättre. Med digitala utskick hamnar fakturan direkt i mottagarens datorsystem, vilket ger kunden omedelbar koll på vad som ska betalas och minskar risken för fel och förseningar.  Dessutom behöver du aldrig mer oroa dig för att fakturan försvinner under postgången.

Av de vanligaste ekonomiska processerna är fakturaflödet bland de enklare att digitalisera och därför ett bra ställe att börja i företagets digitaliseringsresa. En konsult eller systemleverantörer med erfarenhet av automatisering kan hjälpa dig att komma igång.

Vill du veta mer om hur digitaliserade svenska företag är och var ni själva enkelt kan börja? Läs Vismas Digitaliseringsindex 2019.

Ladda hem rapporten

Hur stor procentandel (%) av de fakturor verksamheten skickar, skickas elektroniskt (det vill säga inte via mejl eller post)? 

Index för frågan baserat på dem som angett att de skickar fakturor digitalt landar på 57,1 procent. Detta är en av de processer som ökat rejält sedan vi startade vår årliga mätning av digitaliseringsmognad.

Att utgående fakturor har en högre digitaliseringsgrad beror förmodligen till stor del på lagen om e-faktura till offentlig sektor som trädde i kraft 1 april 2019. Även innan detta har också offentlig sektor varit bra på att kräva fakturor i digital form, vilket drivit på digitaliseringstakten. 

Enkelt att digitalisera utgående fakturor

Men trots att vi rör oss mer och mer mot e-fakturor, så tar många företag fortfarande emot pappersfakturor. Bakom varje faktura ligger tids- och resurskrävande manuella processer som scanning, kuvertering, frankering och postgång. För att inte tala om de negativa effekterna det har på miljön.

Anställda. Företaget. Klimatet. Alla vinner på ett automatiserat fakturaflöde. Du och dina kollegor slipper slösa tid på tråkig administration, företaget spar pengar, och miljön mår lite bättre. Med digitala utskick hamnar fakturan direkt i mottagarens datorsystem, vilket ger kunden omedelbar koll på vad som ska betalas och minskar risken för fel och förseningar.  Dessutom behöver du aldrig mer oroa dig för att fakturan försvinner under postgången.

Av de vanligaste ekonomiska processerna är fakturaflödet bland de enklare att digitalisera och därför ett bra ställe att börja i företagets digitaliseringsresa. En konsult eller systemleverantörer med erfarenhet av automatisering kan hjälpa dig att komma igång.

Vill du veta mer om hur digitaliserade svenska företag är och var ni själva enkelt kan börja? Läs Vismas Digitaliseringsindex 2019.

Ladda hem rapporten

Välkommen till del två i bloggserien kring frågorna och svaren i Vismas Digitaliseringsindex 2019. Precis som mitt förra inlägg kommer även detta handla om automatisering av fakturor, denna gång med fokus på utgående fakturor. Så här löd frågan i vår undersökning:

Hur stor procentandel (%) av de fakturor verksamheten skickar, skickas elektroniskt (det vill säga inte via mejl eller post)? 

Index för frågan baserat på dem som angett att de skickar fakturor digitalt landar på 57,1 procent. Detta är en av de processer som ökat rejält sedan vi startade vår årliga mätning av digitaliseringsmognad.

Att utgående fakturor har en högre digitaliseringsgrad beror förmodligen till stor del på lagen om e-faktura till offentlig sektor som trädde i kraft 1 april 2019. Även innan detta har också offentlig sektor varit bra på att kräva fakturor i digital form, vilket drivit på digitaliseringstakten. 

Enkelt att digitalisera utgående fakturor

Men trots att vi rör oss mer och mer mot e-fakturor, så tar många företag fortfarande emot pappersfakturor. Bakom varje faktura ligger tids- och resurskrävande manuella processer som scanning, kuvertering, frankering och postgång. För att inte tala om de negativa effekterna det har på miljön.

Anställda. Företaget. Klimatet. Alla vinner på ett automatiserat fakturaflöde. Du och dina kollegor slipper slösa tid på tråkig administration, företaget spar pengar, och miljön mår lite bättre. Med digitala utskick hamnar fakturan direkt i mottagarens datorsystem, vilket ger kunden omedelbar koll på vad som ska betalas och minskar risken för fel och förseningar.  Dessutom behöver du aldrig mer oroa dig för att fakturan försvinner under postgången.

Av de vanligaste ekonomiska processerna är fakturaflödet bland de enklare att digitalisera och därför ett bra ställe att börja i företagets digitaliseringsresa. En konsult eller systemleverantörer med erfarenhet av automatisering kan hjälpa dig att komma igång.

Vill du veta mer om hur digitaliserade svenska företag är och var ni själva enkelt kan börja? Läs Vismas Digitaliseringsindex 2019.

Ladda hem rapporten

Välkommen till del två i bloggserien kring frågorna och svaren i Vismas Digitaliseringsindex 2019. Precis som mitt förra inlägg kommer även detta handla om automatisering av fakturor, denna gång med fokus på utgående fakturor. Så här löd frågan i vår undersökning:

Hur stor procentandel (%) av de fakturor verksamheten skickar, skickas elektroniskt (det vill säga inte via mejl eller post)? 

Index för frågan baserat på dem som angett att de skickar fakturor digitalt landar på 57,1 procent. Detta är en av de processer som ökat rejält sedan vi startade vår årliga mätning av digitaliseringsmognad.

Att utgående fakturor har en högre digitaliseringsgrad beror förmodligen till stor del på lagen om e-faktura till offentlig sektor som trädde i kraft 1 april 2019. Även innan detta har också offentlig sektor varit bra på att kräva fakturor i digital form, vilket drivit på digitaliseringstakten. 

Enkelt att digitalisera utgående fakturor

Men trots att vi rör oss mer och mer mot e-fakturor, så tar många företag fortfarande emot pappersfakturor. Bakom varje faktura ligger tids- och resurskrävande manuella processer som scanning, kuvertering, frankering och postgång. För att inte tala om de negativa effekterna det har på miljön.

Anställda. Företaget. Klimatet. Alla vinner på ett automatiserat fakturaflöde. Du och dina kollegor slipper slösa tid på tråkig administration, företaget spar pengar, och miljön mår lite bättre. Med digitala utskick hamnar fakturan direkt i mottagarens datorsystem, vilket ger kunden omedelbar koll på vad som ska betalas och minskar risken för fel och förseningar.  Dessutom behöver du aldrig mer oroa dig för att fakturan försvinner under postgången.

Av de vanligaste ekonomiska processerna är fakturaflödet bland de enklare att digitalisera och därför ett bra ställe att börja i företagets digitaliseringsresa. En konsult eller systemleverantörer med erfarenhet av automatisering kan hjälpa dig att komma igång.

Vill du veta mer om hur digitaliserade svenska företag är och var ni själva enkelt kan börja? Läs Vismas Digitaliseringsindex 2019.

Ladda hem rapporten

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.