Tillbaka till huvudmeny

3 saker att ha koll på när du skaffar en BI-lösning

Vad ska man tänka på när man skaffar en BI-lösning? Det finns flera Business Intelligence-verktyg och med rätt visualiseringslösning kan er verksamhet få nya insikter i er data så ni har rätt beslutsstöd för er verksamhet.

3 saker att ha koll på när du skaffar en BI-lösning.
3 saker att ha koll på när du skaffar en BI- lösning

Det finns så många alternativ! När du ska skaffa en Business Intelligence-lösning till företaget är det framför allt tre saker du bör känna till: leverantörens kompetens, om lösningen är tillräckligt användarvänlig och en sak till…

Vad ska man tänka på när man skaffar en BI-lösning?

Utbudet av digitala verktyg för företag är enormt och därför är det inte alltid så lätt att välja rätt. Det gäller inte minst Business Intelligence-verktyg, som vanligtvis ska kunna användas av många medarbetare och som bör vara integrerade med ERP-systemet. Säljpresentationer och demos är en sak, men vilka aspekter är viktigast för företaget?

1. Leverantörens kompetens och erfarenhet

För att få en bättre bild av hur kunnig och serviceinriktad leverantören är kan du ta en titt på deras supportsidor och kundforum. Du kan också kontakta dem direkt och be att få ett förslag på en lämplig BI-lösning som visar den kan bidra till att nå verksamhetens mål.

Detta kan ge en indikation på om BI-lösningen kan förbättra performance management (prestationsledningen) på företaget. Det kan också vara bra att ta reda på vad andra kunder har att säga om verktyget.

2. Användarvänlighet

Det är viktigt att alla funktioner är intuitiva, så att alla förstår hur man använder verktyget. Annars är risken att ni får ett verktyg som ingen använder och att ni inte utnyttjar dess fulla potential. 

Hur lång tid det tar att ”komma i gång” med ett nytt verktyg är en bra indikator på hur användarvänligt det är. Ställ därför följande frågor:

Är implementeringen komplicerad och kräver många konsulttimmar?

  • Eller kan ni göra det mesta på egen hand?
  • Efter införandet, vad återstår innan ni kan börja använda verktyget?
  • Erbjuder leverantören färdiga rapporter och budgetar så att ni snabbt kommer i gång?
  • Är det enkelt att skapa och anpassa egna rapporter/budgetar?

3. Pris

Vad något kostar är alltid relativt och det som inledningsvis verkade vara billigt kan i slutändan bli en dyr investering. Hur ser prismodellen ut? Fast pris, månadsavgift, serviceavtal, pris per användare?

Om många personer ska använda verktyget kan det löna sig att välja en produkt med ett högre anskaffningspris, dvs. om kostnaden per användare blir lägre. Ta även reda på hur många produkter i leverantörens produktsvit som ni faktiskt behöver. Det kan också påverka kostnaden i slutändan.

Läs också rapporten >> Data Literacy: Hur skapar man en datadriven organisation

Sammanfattning

När man ska välja ett Business Intelligence-verktyg till företaget finns det en mängd olika faktorer och frågor att ta hänsyn till. Vi hoppas att den här artikeln har gett dig ett hum om hur du ska gå tillväga. De tre faktorer som vi tror är de viktigaste att ha koll på är: leverantörens kompetens, att verktyget är användarvänligt – och naturligtvis priset.

Viktiga frågor att ta med i sin research

  • Ska BI-lösningen användas för rapportering, budgetering eller både och?
  • Är det viktigt att analyserna kan presenteras med grafer och diagram?
  • Hur stort system behöver vi?
  • Ska verktyget köras i ekonomisystemet, i ett datalager eller i molnet?
  • Klarar vi oss med en enda produkt eller ska vi välja en komplett produktsvit?

Vill du lära dig mer om datavisualisering, data management eller budget & prognos ? Vi arrangerar regelbundet kostnadsfria webbinar och kurser.

Se vår kurskalender här

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.