Tillbaka till huvudmeny

Ett nytt nervsystem i Visma Advantage.

Den digitala revolutionen kommer till oss med en rad champagnedoftande värdeord. Som datadriven marknadsföring, där data och analys utgör en central del av beslutsunderlaget för marknadsarbetet. Men utan en effektiv implementering av ny teknik så blir tekniken i sig mindre intressant…

Visma Advantage: Det är tillämpningen av den nya tekniken som avgör framgången i vårt digitala omställningsarbete.
Det är tillämpningen av den nya tekniken som avgör framgången i vårt digitala omställnings-arbete.

Sverige och världen genomgår en digitaliseringsprocess. I en serie blogginlägg ska Visma Advantage undersöka hur människor och företag påverkas. Vi ska titta på möjligheter och hot, på vinnare och förlorare. Och ta er med till de platser, begrepp och positioner som tillsammans utgör en ny verklighet – den digitaliserade.

Visma Advantage inledde serien om digitaliseringen med ett påstående: utan en effektiv implementering och tillämpning av ny teknik, så blir tekniken i sig mindre intressant. I de två följande inläggen ska vi titta på vår egen verksamhet. Och vi inleder med de breda penseldragen.

Del 1 i Mikael Ahlströms föreläsning om den digitala revolutionen

Den digitala revolutionen kommer till oss med en lång rad champagnedoftande begrepp och värdeord. Som datadriven marknadsföring, där data och analys utgör en central del av beslutsunderlaget för marknadsarbetet. Eller virtual reality, som simulerar fysisk närvaro och möjliggör interaktion i allehanda miljöer. Man behöver inte ha en överdrivet nyfiken läggning för att attraheras och lockas av dessa förändringar; de är som gjorda för en hastig quickstep mellan synapser och glädjegenererande enzymer. Men det finns också en praktisk dimension av digitaliseringen, som påverkar hur företag förhåller sig och agerar i relation till sin affär:

Tre företag med deltagare från fyra länder var inblandade i uppköpsprocessen av det nordiska tjänsteföretaget. Ett uppstartsmöte genomfördes live. Därefter skedde all kommunikation via tjänsten Hangout, medan affären växte fram på dokument som förvarades i Google Docs – här redigerade och kommenterade de olika parterna alltifrån siffror till andra viktiga detaljer. Förhandlingen genomfördes under sex intensiva veckor och utan att enda fysiskt papper skickades mellan. Visma hade i sin planering utnyttjat några av de fördelar som digitaliseringen ger upphov till. Vilket sänkte kostnaderna och sparade arbetstid, samtidigt som affärens miljöpåverkan minimerades.

Man behöver inte ha en överdrivet nyfiken läggning för att attraheras och lockas av dessa förändringar; de är som gjorda för en hastig quickstep mellan synapser och glädjegenererande enzymer.

Kunskap som kundlöfte

Framgångsrika företag delar en egenskap: förmågan att prioritera. På en marknad som snabbt förändras blir det här särskilt viktigt. För Visma Advantage har 2017 fyra, högprioriterade utgångspunkter när det kommer till det digitala omställningsarbetet: öka användarvänligheten i designen, utveckla och förfina kundupplevelsen samt paketera och produktutveckla för en digital marknad. Som företag ska vi också konsekvent söka överföra kunskaper och vår egen förståelse av digitaliseringen till vår omvärld – vi utökar kundlöftet och säger till små och medelstora företag:

– Kunskap och erfarenhet Visma Advantage förvärvar ska komma våra kunder till del. Så att de kan använda den som inspirationskälla/språngbräda för sitt eget digitala omställningsarbete. Hela vår affärsidé bygger på gemensam styrka. Därför är det logiskt att det som gör oss starkare och mer konkurrenskraftiga som bolag kommuniceras till våra kunder.

Digitala avtryck i vår vardag

När kunderna i större utsträckning nu själva kan välja hur de vill ta del av kommersiella budskap, kräver det av oss som företag att vi diversifierar och anpassar vår kommunikation. Fler kanaler ska fyllas med budskap, och de ska vara relevanta för kunden ”här och nu”. En film som passar bra på Facebook måste exempelvis omarbetas för att fungera på Instagram (och ja, vi är medvetna om att vi bryter mot det förhållningssättet genom att avsluta det här blogginlägget med en lång föreläsning – men ingen regel utan undantag). En ingress som upplevs som pedagogisk i en säljportal blir platt på en kampanjsida eller i sociala medier, om den inte tillförs nya egenskaper.

Hela vår affärsidé bygger på gemensam styrka. Därför är det logiskt att det som gör oss starkare och mer konkurrenskraftiga som bolag kommuniceras till våra kunder.

Digitaliseringen må ha många knepiga buzzwords. I praktiken är den dock enkel att förstå: den ger människor och företag fler möjligheter att förverkliga sina livsmål. Och därtill på ett säkrare, billigare och mer effektivt sätt.

I nästa del går vi på ett viktigt möte och beskriver ett av våra digitala projekt mer i detalj.

Prova 1 månad gratis!

Loopia är Sveriges största webbhotell och kan bidra till att digitalisera er verksamhet. Genom Loopias verktyg kan du snabbt och enkelt skapa din webbsida eller webbshop, helt utan förkunskaper. Just nu har du möjlighet att prova på Loopia (och över 60 andra leverantörer som ingår i vår samlade köpkraft) utan kostnad i en månad.

Ja, jag vill prova gratis!

Mest populära

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.