Vilka funktioner behövs vid val av affärssystem?

Vilka funktioner behövs vid val av affärssystem?

Dagens affärssystem erbjuder en mängd funktionalitet varav de flesta verksamheter oftast inte använder allt, utan väljer att koppla på det som uppfyller de egna behoven.

Värt att tänka på är också att era behov snabbt kan förändras och genom att välja en lösning som enkelt kan anpassas och byggas ut, gör ni en investering som håller över tid.

Men hur vet man vilka funktioner man bör ha?

Bland grundfunktionerna kan nämnas:

  • Ekonomi och redovisning – god funktionalitet för hantering av kund-, leverantörs och anläggningsreskontra, huvudbok och finansiell rapportering utgör själva grunden för ett bra affärssystem.
  • Integration mellan olika områden – tillgång till ett gemensamt informationsflöde oavsett om du arbetar med försäljning, teknik eller redovisning.
  • Business Intelligence (BI) – BI-verktyg med analys av realtidsdata och tydliga dashboards ger lättillgängligt beslutsstöd för alla.
  • Mobil kompatibilitet – att alltid ha tillgång till viktiga data och sitt affärssystem.
  • Automatisering – att automatisera funktioner som scanning, fakturering och betalningsmatchning underlättar och effektiviserar de mest enformiga delarna av arbetet.

I vår e-guide 33 funktioner du behöver i ditt nästa affärssystem kan du läsa mer om dessa samt ytterligare fem viktiga grundfunktioner. Du får också en tydlig översikt av funktioner inom dessa områden: Analys och rapportering, Personal samt Distribution och lager.

Hämta e-guide: 33 funktioner du behöver i ditt nästa affärssystem

Jennie Flodin är innehållsspecialist på Visma Software med stort intresse för digitaliseringens möjligheter i alla typer av verksamheter, och hur förändringen påverkar människors liv och arbetsvardag.
Kom i kontakt med Jennie: