Tillbaka till huvudmeny

Vilka funktioner behövs vid val av affärssystem?

Dagens affärssystem erbjuder en mängd funktionalitet, men vad är viktigt för dig och din verksamhet? Vi har listat 33 viktiga funktioner för dig som står inför valet av ett nytt affärssystem.

Vilka funktioner behövs vid val av affärssystem?

Dagens affärssystem erbjuder en mängd funktionalitet varav de flesta verksamheter oftast inte använder allt, utan väljer att koppla på det som uppfyller de egna behoven.

Värt att tänka på är också att era behov snabbt kan förändras och genom att välja en lösning som enkelt kan anpassas och byggas ut, gör ni en investering som håller över tid.

Men hur vet man vilka funktioner man bör ha?

Bland grundfunktionerna kan nämnas:

  • Ekonomi och redovisning – god funktionalitet för hantering av kund-, leverantörs och anläggningsreskontra, huvudbok och finansiell rapportering utgör själva grunden för ett bra affärssystem.
  • Integration mellan olika områden – tillgång till ett gemensamt informationsflöde oavsett om du arbetar med försäljning, teknik eller redovisning.
  • Business Intelligence (BI) – BI-verktyg med analys av realtidsdata och tydliga dashboards ger lättillgängligt beslutsstöd för alla.
  • Mobil kompatibilitet – att alltid ha tillgång till viktiga data och sitt affärssystem.
  • Automatisering – att automatisera funktioner som scanning, fakturering och betalningsmatchning underlättar och effektiviserar de mest enformiga delarna av arbetet.

I vår e-guide 33 funktioner du behöver i ditt nästa affärssystem kan du läsa mer om dessa samt ytterligare fem viktiga grundfunktioner. Du får också en tydlig översikt av funktioner inom dessa områden: Analys och rapportering, Personal samt Distribution och lager.

Hämta e-guide: 33 funktioner du behöver i ditt nästa affärssystem

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.