Tillbaka till huvudmeny

Vad händer inom Sesam 2024?

Vad jobbar vi med inför kommande versioner av Sesam? Vi sammanfattar de viktigaste initiativen!

Visma webSesam

Visma webSesam är vår nya beställningsportal som på sikt kommer att ersätta den gamla ”webSesam”. Arbetet syftar till att komplettera eventuell funktionalitet som du som kund saknar för att kunna ta steget från den gamla portalen till den nya. Det här arbetet går enligt plan och kommer fortsätta under 2024 med flera viktiga milstolpar.

MDR

”Medical Device Regulation” är en förordning som infördes av Europeiska unionen för några år sedan för att harmonisera försäljning, användning och säkerhet för medicintekniska produkter i hela Europa. Bland annat behöver vi veta exakt var eventuella medicintekniska hjälpmedel finns. För att införa den här funktionen kommer vi att göra stora förändringar i Sesam. Vi börjar med att planera, undersöka, putsa och specificera under 2024.1. Därefter fortsätter vi med workshops och fler förberedelser under våren, för att sedan ha en sammanslagen version där vi nästan enbart jobbar med MDR.

Utökat stöd för PDL

Ett viktigt initiativ under 2024.1 är funktionalitet för att stödja att du kan följa patientdatalagen när du arbetar i vårt system. Arbetet med att implementera patientdatalagen har pågått under några år, och detta är den sista pusselbiten för att få allt på plats. Läs mer om hur vi arbetar med PDL

Säkerhet i guldklass!

Sesam har nått guldnivå i Vismas säkerhetsindex 2024! Att nå guldnivå kräver ett strukturerat och kontinuerligt säkerhetsarbete. Säkerhet är något som vi alltid prioriterar inom Visma, en hygienfaktor, som ligger till grund för alla våra produkter.

Mobilappar underlättar arbetet

Sesam erbjuder två appar: S2 Lager och S2 Tjänster. S2 Lager hjälper lagerarbetare att arbeta mer mobilt – du behöver inte springa till en dator för att logga varje gång du plockar upp något i förrådet, det gör du enkelt via mobilen. S2 Tjänster gör att tekniker nu kan ha sina uppdrag och huvuduppgifter i appen, istället för att bära runt på en dator. S2 Tjänster-appen finns tillgänglig att börja använda, och vi tar tacksamt emot förbättringsförslag.

Ny dashboard

En smart dashboard som ger dig information om hur verksamheten presterar i realtid planeras framöver. Syftet med dashboarden är att du som kund direkt ska få koll på hur verksamheten presterar. Med hjälp av lättillgänglig data och information kommer du att kunna driva din verksamhet mer effektivt. Dashboarden kan visas på en skärm i exempelvis lagret. 

Vi ser fram emot ett händelserikt 2024!

Mest populära