Tillbaka till huvudmeny

Tummen upp för digitala kvitton!

När Nordeas 30 000 anställda handlar med företagskortet First Card skickas kvitton digitalt till Proceedo och sparas på radnivå. Integrationen automatiserar den tradiga hanteringen av kvitton och frigör ca 16 650 timmar per år. Dessutom printas 300 000 papperskvitton färre varje år vilket medför att Nordea bidrar till en bättre miljö och ett mer hållbart samhälle. Läs vidare!

Visma Digitala kvitton Powered by Kwick

Bort med papperstrassel

Att hantera ett enskilt papperskvitto tar kanske inte så lång tid, men mängden kvitton som måste tas om hand gör ändå att hanteringen totalt sett blir kostsam. För medarbetarna är det också ett besvär att behöva komma ihåg att spara kvitton, notera vad köpet gäller och på något sätt få in det till redovisningen.

Ett företag som har brottats med den här problematiken är Nordea. Deras 30 000 medarbetare generar 850 000 kvitton per år. Det blir i snitt 4,7 kvitton per person och månad.

Bort med papperstrassel. Få kvitton digitalt i Proceedo.
Fredrik Klevebring jobbar på Visma som Key Account Manager med ansvar för Nordea och har drivit projektet för att automatisera kvittohantering för bankens 30 000 anställda genom en systemintegration mellan Visma Proceedo och Kwick. Kvitton för köp med företagskortet First Card går direkt in i Proceedo och kopplas automatiskt till rätt transaktion på fakturan. Enkelt och smidigt! Foto: Christos Mylonas

digitala kvitton direkt i fakturahanteringslösningen

Kwick har utvecklat en lösning för att ersätta papperskvitton med digitala kvitton. Lösningen har nu integrerats med Nordeas fakturahanteringssystem Visma Proceedo och företagskortet First Card, vilket gör att kvittohanteringen kan automatiseras för Proceedo-användarna.

–          Vi har byggt en infrastruktur där vi hjälper partners som taxibolag, flygbolag och parkeringsföretag att leverera digitala kvitton direkt in i sina kunders system. Medarbetarna behöver bara betala med kort som vanligt och sedan sker hela kvittohanteringen automatiskt, säger Rickard Holmén vd på Kwick.

Tidigare var Nordeas medarbetare tvungna att skanna in papperskvittot, mejla det till sig själv, spara det på datorn och sedan lägga in det i Proceedo. Det fanns ingen möjlighet att koppla kvittot mot rätt transaktion från företagskortet på e-fakturan.

Med den nya lösningen blir kvittohanteringen betydligt effektivare. Varje kvitto kopplas alltså till det enskilda köpet i e-fakturan för kortet.

Fördelarna är oemotståndliga

37 procent av Nordeas kvitton är nu digitala, vilket innebär att över 300 000 kvitton inte längre behöver hanteras manuellt. Istället för att behöva lägga i snitt 5 minuter per månad behöver medarbetarna inte lägga någon tid alls på just kvittohanteringen.

– Totalt sparar vi 16 650 timmar på ett år. Tid som våra medarbetare kan lägga på mer värdeskapande uppgifter än att ta hand om sina kvitton, säger Morten Hedegaard, säger Morten Hedegaard Head of Processes & Infrastructure – Group Procurement på Nordea.

Digitala kvitton är framtiden

Digitala kvitton är en förhållandevis ny företeelse och Morten Hedegaard tror att i framtiden går det att få ännu mer nytta av dem.

Investera en halvtimme i en kort webbdemo och effektivisera din och dina medarbetares vardag!

Spela upp webbinarium om digital kvittohantering!

Relaterade blogginlägg:

Papperskvittot på väg ut – 86% av svenska företag är missnöjda med sin kvittohantering idag. Vi har lösningen!

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Det här innebär nya LAS för offentlig sektor

    Nyligen lade regeringen en proposition på en lagförändring rörande arbetsrätten, kallat nya LAS. Den nya lagen förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 och börja tillämpas den 1 oktober 2022.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.