Tillbaka till huvudmeny

Små företag – våga pitcha på stora spelare

I dagens digitala verklighet gör storbolag ständigt affärer med små företag som sitter på specifik kompetens. Men hur ska en liten aktör egentligen bete sig för att närma sig ett stort företag? Vi fångade Lotta Lovén, Swedbanks Head of digital banking, och frågade!

Små företag bör ta chansen att våga pitcha på storbolagen.
Små företag bör ta chansen att våga pitcha på storbolagen.

 

Tisdagen i Almedalen inleddes med en rapp debatt om digital innovation i traditionella bolag. På HejDigitalts scen stod förutom Stena Lines digitala innovationschef Amer Mohammed och Telias vd Johan Dennelind även Lotta Lovén, Head of digital banking på Swedbank.

Under debatten betonades vikten av samarbeten mellan olika typer av företag, något som många andra debatter och seminarier också tagit fasta på här i Visby.  Faktum är att ord som samarbete och collaboration har stått som spön i backen så här ett par dagar in i politikerveckan.

Missa inte torsdagens frukostseminarium. Temat är ”Innanförskap & digitalisering” och livestreamas via denna länk 07.30. Sändningen kan även ses i efterhand.

Så kan små företag närma sig jättarna

Innebär detta att även små företag har möjlighet att knyta kontakter med storbolag och utvecklas i snabb takt? Och i så fall, hur pitchar man som ett stort företag om man är en liten aktör? Vi bestämde oss för att fråga Swedbanks Lotta Lovén!

Lotta Lovén, Head of Digital Banking Swedbank, samarbetar mer än gärna med små företag.
Lotta Lovén, Head of Digital Banking på Swedbank, samarbetar mer än gärna med små företag.

– Vi jobbar väldigt ofta tillsammans med små bolag. En av de största satsningarna vi har gjort på senare år är att integrera och jobba med andra, inte minst med mindre aktörer, säger Lotta Lovén.

Som exempel på detta lyfter hon samarbetet med göteborgsbolaget Mina Tjänster

– Storleken på bolaget är inte väsentligt. När samarbetet med Mina Tjänster startade bestod det företaget av tio personer. Viktigast för oss är att tjänsten tillför värde till våra kunder. Det är prio ett, två och tre!

Förmågan att skala upp avgörande

Det absolut viktigaste för ett litet bolag som vill göra affärer med ”de stora spelarna” är enligt Lotta förmågan att kunna skala upp verksamheten.

– Ett litet bolag som vill sälja sin tjänst och expandera måste se till att de klarar av att skala upp. Det är tyvärr väldigt många som inte tänker på det från början. Men har man med sig den inställningen från starten så kan man nästan bli stor per automatik. Ett annat tips till små bolag är att försöka ta hjälp av större företag med kunskap eller muskler som de själva saknar.

Små företag måste våga pitcha

Som liten aktör kan tanken på att kontakta ett riktigt storbolag kännas skrämmande. Enligt Lotta Lovén är det dock bara att komma över den känslan och plocka upp luren.

– Så har i stort sett alla våra samarbeten startat. Mindre bolag har kontaktat mig eller någon annan i mitt team. Vår ambition är att vara en icke-hierarkisk organisation, och så ser det ut i fler och fler större bolag. Killen som jag stod och pratade med efter morgonens debatt var ett exempel på detta. Han ville helt enkelt börja jobba tillsammans med oss – och erbjuda smarta grejer för våra kunder.

Alltid på jakt efter nya kundvärden

Lotta Lovén förklarar att Swedbank ständigt letar efter mervärden till sina kunder, något som gynnar små bolag med ambitionen att växa.

– Vi har ett team som letar mervärden på heltid, och startar exempelvis även hackatons och bjuder in folk att sitta i våra lokaler. Vi är öppna för alla former av samarbeten. De är nämligen det viktigaste vi har, och inte bara samarbeten med stora bolag. Det är nästan en fördel att vara ett litet företag så länge du har en skalbar tjänst – då kan du lätt börja samarbeta med stora aktörer.

Visma i Almedalen 2018 – deltagande, analys och allt annat

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.