Tillbaka till huvudmeny

Skillnaden på intranät och digital arbetsplats

Vad är egentligen skillnaden på ett intranät och en digital arbetsplats? Är det bara ett mer modernt begrepp eller innebär det mer funktionalitet? Det reder vi ut i denna artikel.

man i soffa med surfplatta

Intranät från informationsportal till funktionell plattform

Det traditionella intranätet är nog de flesta bekanta med. Under början av 2000-talet användes det främst som en portal för sporadisk informationsdelning, oftast byggd på envägskommunikation riktat från ledningen till medarbetarna. Idag är det moderna intranätet mer funktionellt än så, och är ofta integrerat med sociala funktioner, interna system och externa molntjänster. Det har med andra ord blivit en allt mer central plats för medarbetare att få en tydlig överblick över sin arbetsvardag.

Digital arbetsplats så mycket mer än ett intranät

En digital arbetsplats är en modern plattform där intranät, system och tjänster knyts ihop i syfte att förbättra samarbete och kommunikation, samt förenkla arbetsuppgifter. Det innebär att en digital arbetsplats är precis vad det låter som – hela arbetsplatsen i ett digitalt format vilket ger medarbetarna möjlighet att arbeta smidigt och tillgängligt, oavsett var de befinner sig. Kontoret på fickan helt enkelt!

Den digitala arbetsplatsen möjliggör att du kan samarbeta effektivt med dina kollegor, oavsett var i världen ni är placerade, med en inloggning och en enhetlig vy till alla dina system.

Ett bra intranät gör skillnad

Intranätet är navet i den digitala arbetsplatsen. Med ett modernt intranät byggt på en hållbar plattform kan man bygga på funktionalitet och skapa sig en anpassad digital arbetsplats med moduler, verktyg och system utformat efter både organisationens och medarbetarnas förutsättningar och behov.

Vi erbjuder ett flertal lösningar för intranät och digital arbetsplats, baserade på Microsoft 365 och Optimizely (f.d. Episerver). Läs mer om de olika alternativen och beställ en kostnadsfri demovisning eller rådgivning om vilken lösning som passar er bäst.

Digital arbetsplats & intranät

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.