Så får du medarbetarna att stanna

Så får du medarbetarna att stanna

Medarbetare som inte trivs kommer förr eller senare att söka sig en ny arbetsplats. Så höjer du trivseln och får medarbetarna att stanna.

 

Sverige är mitt i en högkonjunktur och inom många branscher är det kandidaternas marknad. Idag säljer många företag nästintill identiska produkter och tjänster eller teknik som inte går att ta på. Då blir service och bemötandet av kompetent och engagerad personal det som gör företaget unikt.

 

Fyra tips som får medarbetarna att stanna

 

1. Uppmuntra en god kollegial kultur

 

Relationen med kollegorna är viktig för trivseln. Trots att de flesta sitter i öppna kontorslandskap idag, upplevs många arbetsplatser som asociala av olika anledningar. Vissa mejlar istället för att ringa och kaffekoppen intas ofta vid skrivbordet.

Att få till informella möten mellan kollegor i form av fikapauser, träningsrundor etcetera kan faktiskt höja produktiviteten. Genom att ägna lite tid tillsammans får man snabbt koll på hur ett projekt ska drivas framåt eller hur man ska angripa ett visst problem.

 

2. Ge frihet och feedback

De allra flesta människor mår bäst när de har inflytande över hur de ska utföra sitt arbete, för att nå uppsatta mål. Vi vill inte ha ett detaljstyrt ledarskap, utan en chef som ger utrymme för frihet under ansvar. Flera undersökningar visar också att regelbunden feedback betyder mycket för motivationen.

En framgångsfaktor är att boka in fler möjligheter till feedback än det årliga utvecklingssamtalet samt att se till att varje medarbetare har en personlig utvecklingsplan.

 

3. Håll “stanna-samtal”

Det finns ingen anledning att gå i det tysta och vara orolig för att dina talanger ska lämna bolaget. Håll stanna-samtal med medarbetare som varit hos dig en längre tid, för att undvika obehagliga överraskningar.

Genom att ställa öppna frågor om vad som kan få medarbetaren att stanna i ytterligare några år, får du förhoppningsvis ärliga svar som kan leda till åtgärdspunkter för företagets HR-arbete. För en person kan det handla om lön, flexibla arbetstider för en annan.

 

4. Låt medarbetarna bli ambassadörer

Uppmuntra anställda att stärka sina egna personliga varumärken på sociala medier som Linkedin. Vissa arbetsgivare är rädda för detta, men om medarbetarna beskriver sina kompetenser och vad de gör bidrar det till att stärka organisationens employer brand.

 

Om en medarbetare ändå säger upp sig, håll ett avslutningssamtal. Det är en unik chans till feedback!