Tillbaka till huvudmeny

Så effektiviserar du inköpen med automatisk fakturamatchning

Mölndals bostäder om hur man ökade andelen e-faktura och höjde kvaliteten på redovisningen med elektronisk fakturahantering.

Mölndals bostäder hade skannat fakturor sedan 1999 och behövde uppdatera sin fakturaprocess med inköpsfunktionalitet.

positiva erfarenheter efter införandet av fakturahantering med Proceedo.

Valet av Proceedo har vi inte ångrat. Med Proceedo knyter vi ihop enskilda inköp/ordrar och fakturor med hjälp av ordermatchning på ett tillfredsställande sätt. För de fasta återkommande inköpen och fakturorna är abonnemangsfunktionen verkligen toppenbra. För den enskilde användaren kan kontoplan och leverantörsval skräddarsys för att förenkla konteringsalternativen. Med sambandskontrollerna eliminerar vi konteringsfelaktigheter genom misstag och styr konteringen på ett bra sätt, säger Henrik Lyréus, Ekonomichef på Mölndaldsbostäder.

– Med hjälp av Proceedo har vi ökat andelen elektroniska fakturor från ca 50 till 75% på bara ett år. Målet är att ha 95% elektroniska fakturor och så långt det går eliminera den egna skanningen av ”vilda” pappersfakturor.

– Med Proceedo har kvaliteten på redovisningen ökat liksom den interna kontrollen och tryggheten för användarna.

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?