Tillbaka till huvudmeny

Robotarna kommer… och de automatiserar dina ekonomiska processer

Genom att automatisera ekonomiska processer kan företag öka sin effektivitet och samtidigt som det kostan 1/10-del av en anställd, enligt Deloitte.

automatisera dina ekonomiska processer

Att du kan automatisera hela eller delar av dina ekonomiska processer har vi skrivit om flera gånger tidigare här på bloggen. Nu har Deloitte i England skrivit en rappport i ämnet som du kan läsa om här. Bland annat lyfter de fram att ökandet av automatisering är den näst största strategiska prioriteringen för engelska företag just nu och kommer fortsätta vara topp tre under kommande tio år.

Bättre och billigare med automatisering av ekonomiska processer

Enligt rapporten kostar automatisering endast 10 procent av vad en anställd skulle kosta för att göra samma sak. Förutom kostnadsbesparingen finns det även andra fördelar som de lyfter upp så som 24-timmars service, kvalitet, minskad risk och ökad effektivitet.

Deloitte sammanfattar rapporten att än så länge är det inte så många företag som har börjat automatisera sina ekonomiska processer, men de som gör det ser många fördelar och en snabb ROI.

Just nu pågår en stor undersökning från oss på Visma om hur långt svenska företag har kommit i att automatisera sina ekonomiska processer. Ett sätt att ta temperaturen på hur långt svenska bolag har kommit i sin digitala resa.

Till rapporten

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?