Skip to main content

Rätt förutsättningar till nya medarbetare

Ju snabbare ditt nya tillskott kommer in i er företagskultur, ju snabbare kan han eller hon göra avtryck och skapa värden. Ladda ned din personalhandbok.

Medarbetare i alla former. Created by Macrovector - Freepik.com
Medarbetare i alla former. Created by Macrovector – Freepik.com

Januari är inte en ovanlig tidpunkt att tillföra företaget nya medarbetare och ny kompetens. Ju snabbare ditt nya tillskott kommer in i er företagskultur, ju snabbare kan han eller hon göra avtryck och skapa värden. Med en personalhandbok blir den uppgiften lättare.  

Säg så här: precis innan jul slutförde du din senaste rekrytering. Processen tog lite tid (du är en noggrann person) och den kostade en hel del pengar. Men du känner också att det blev rätt, att du hittade rätt person – med rätt egenskaper.

Ladda hem din mall för personalhandbok

När en ny medarbetare knackar på dörren

KNACK KNACK: din nya medarbetare kliver in på ert kontor. Det är en kunnig person. Som av förklarliga skäl kan nästan ingenting om er arbetsplats. Om era rutiner. Ett alternativ är att du själv, eller någon i din personal, lägger mycket tid på att förklara och beskriva hur allting fungerar.

Ett annat alternativ är att du drar ned på antalet möten och förser den nya medarbetaren med en personalhandbok. Kortfattade, men detaljerade, beskrivningar av de rutiner som sammantaget utgör vardagen i er verksamhet: arbetstider, värdeord, hur man gör för att ansöka om semester, vilka försäkringar medarbetare har rätt till, datum för utbetalning av lön, hantering av kvitton och utlägg plus mycket, mycket annat. Det här sparar inte bara tid för dig och ditt företag. Det gör det också möjligt för ditt senaste tillskott att slippa börja sitt nya jobb med att rikta 1 000 frågor om stort och smått till sina nya kollegor. Eller till dig som chef.

Medarbetare i samtal. Created by Macrovector - Freepik.com

En bra personalhandbok föder självständighet. Tillåter samtal och frågeställningar att gå direkt på väsentligheterna. Men den är också ett utmärkt redskap för medarbetare som inte är nyanställda. Alla regler och policys går ju inte att hålla i huvudet. Då kan man gå till personalhandboken. Och få svar på sin fundering.

Nu har vi berättat lite om värdet av en personalhandbok, som nya och gamla medarbetare kan gå till för att få svar på viktiga frågor. Hoppas att du blev nyfiken. Att spara tid och pengar för små och medelstora företag är Visma Advantages stora mål. Det är därför vi finns till. Du är mycket välkommen att lära känna oss (om vi är en ny bekantskap för dig).

Ladda hem din mall för personalhandbok

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.